In welke ruimte van Abbey Road Studios je ook komt, overal staan luidsprekers van Bowers & Wilkins. Een partnership die zijn oorsprong eind jaren tachtig vond. Toen besloot de studio de B&W Matrix 801 als referentiemonitor te gaan gebruiken. Bijna 25 jaar later zijn het vooral de kenmerkende vormen van de 800 Series Diamond die we terugzien in de verschillende studio’s. Diverse andere luidsprekers van Bowers & Wilkins staan opgesteld of paraat, hangen aan het plafond of – in het geval van de onlangs gerenoveerde controleruimte van Studio Two – zijn weggewerkt in het plafond.
Maar is het nou de kwaliteit van Bowers & Wilkins, of de langdurige relatie met het merk dat ervoor zorgt dat de twee na al die jaren nog steeds samenwerken, vraagt HiFi.nl aan Gareth. “Het is een combinatie van die twee”, begint onze gids. “We hebben in de afgelopen 25 jaar wel andere merken geprobeerd, maar steeds weer komen we terug bij B&W. Sterker, sommige van onze engineers werden een beetje bang bij de introductie van de 800 Series Diamond. Alles is te horen, je kunt je niet verstoppen.”
Dat wordt duidelijk tijdens een korte demonstratie van audio restoration engineer Simon Gibson. Al ruim twintig jaar is hij verbonden aan Abbey Road Studios, waar hij oude opnames uit het rijke verleden van de studio oppoetst, digitaliseert, van mono naar stereo transformeert of zelfs voorziet van surround sound. Trots vertelt de Brit over zijn betrokkenheid bij de Grammy Award winnende remastering van de albums van The Beatles. Een project waar Gibson en zijn team vier jaar aan werkten. Ter illustratie laat hij de oude en nieuwe opname horen; het verschil is evident.
Het is niet toevallig dat The Beatles voorbij komt in de presentatie van Gibson. Ruim dertig jaar na zijn dood waart de geest van John Lennon overduidelijk nog rond in Abbey Road Studios. Een complex dat tot 1970 ‘gewoon’ door het leven ging als EMI Studios, maar na het succes van het Beatles-album Abbey Road zijn huidige naam kreeg. Dat de studio’s schatplichtig zijn aan het kwartet Liverpudlians, is duidelijk te zien in Abbey Road Studios. Aan de muren in gangen, waar in tegenstelling tot in de studio’s niet gefotografeerd mag worden, hangen dan ook veel foto’s, posters of zelfs gouden platen van Lennon, Paul McCartney, George Harrison en Ringo Starr.
Ook tijdens de tour komt The Beatles regelmatig ter sprake. Bijvoorbeeld tijdens het slotstuk van onze bijna twee uur durende rondleiding in de Penthouse Studio. Verreweg de meest moderne studio van het complex, want als enige voorzien van een digitale mengtafel. Het wordt voornamelijk gebruik voor mixen en masteren van digitale (surround) opnames, al kan ook worden opgenomen in een kleine isoleercel. De studio is voorzien van liefst vijf B&W Nautilus 800D speakers. En om te laten horen hoe dat dan klinkt, spelen Gareth en Jim de videoclip van Imagine af. Juist, van John Lennon.
Vol enthousiasme vertelden de twee tijdens de tour over hun werk, al maken zij zich tegelijkertijd zorgen over de toekomst. “Hoe de toekomst er uitziet? Geen idee. Een paar jaar geleden was de situatie onzeker en leek de studio zelfs verkocht te worden. Momenteel ziet het er allemaal veel rooskleuriger uit, maar dat kan volgend jaar zomaar ineens anders zijn. Daar houden wij ons echter niet zoveel mee bezig. Wij blijven gewoon doen wat we al die jaren hebben gedaan: zo goed mogelijke opnames maken”, besluiten onze tourguides.
Lees ook ons eerdere verhaal over Bowers & Wilkins en Society of Sound