Tijd om onze weg te vervolgen naar de andere delen van het productieproces. Het monteren van de spreekspoelen op de conussen, het assembleren van de magneten aan de units, het monteren van de conussen-met-spreekspoelen in de units, alles gebeurt met dezelfde concentratie, zorgvuldigheid en rust als ook op te merken viel in het bedrijfspand dat we eerder die morgen bezochten. Daarbij is ook weer te zien dat de slechts absoluut noodzakelijke facetten van het bedrijfsproces zijn geautomatiseerd en dat de betrokkenheid van de medewerkers ten aanzien van de totstandkoming van het eindproduct groot is. In ons land zou men hier zeker het predikaat “Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen” aan toekennen. Daarbij valt ons op hoe netjes en schoon het is in het bedrijf. Nergens liggen spullen waar ze niet horen en oogt alles heel proper.
Nee, dit is niet zomaar een fabriekshal, hier wordt duidelijk een ambacht uitgeoefend. Toch blijft Dominic stoïcijns als we hem proberen te motiveren het aan ons getoonde vakmanschap aan te wenden voor marketingdoeleinden. Hij is heel duidelijk: “We zouden natuurlijk ervoor kunnen kiezen een groter deel van het budget te besteden aan een betere marketing. Het uitgangspunt is echter niet primair dat we een perfecte marketing nastreven als dat ten koste zou gaan van de betaalbaarheid van onze producten. Het gevaar bestaat dan dat dit zich dan tegen ons zal kunnen keren. De hoge kwaliteitsstandaard van onze producten moet de waarborg zijn dat deze hun weg vinden naar de consument, niet een uitgekiende marketingstrategie.”
In de andere hal die we bezoeken worden de luidsprekers geassembleerd. Ook hier is weer diezelfde toewijding en zorgvuldigheid waar te nemen. In hetzelfde pand is ook het enorme magazijn gevestigd van waaruit de distributie plaatsvindt naar alle landen, zowel binnen als ook buiten Europa. Desondanks weet men door een slim administratie- en registratiesysteem precies waar ieder product uiteindelijk terecht komt. Gesjoemel met producten is op deze manier niet mogelijk omdat alles immers traceerbaar is. Mocht er een probleem worden geconstateerd bij een consument thuis en mocht een dealer verantwoordelijk zijn voor de problemen bij de consument thuis wordt deze geheel door Focal aansprakelijk gesteld en dient hij zelf op te draaien voor alle kosten die zijn gemaakt door de consument Ă©n door Focal.
Onze rondleiding over het uitgebreide maar zeer overzichtelijke fabrieksterrein eindigt in het auditorium van Focal. Nieuwe ontwerpen of verbeteringen aan bestaande ontwerpen worden hier eerst uitvoerig getest voordat zij worden geïmplementeerd in de bestaande productielijnen. Heel apart is het om de akoestiekruimte in het auditorium te mogen “beleven”. Het is er absoluut … doodstil. Zelfs het praten in die ruimte is een vreemde ervaring. Nog nooit heb ik mijn eigen stem zo “echt” kunnen horen, ontdaan van welke resonantie of reflectie van muren of vensters dan ook. Voor ons natuurlijk leuk en apart te ervaren, voor Focal absoluut noodzakelijk om de precieze tonale kwaliteiten van een ontwerp exact op zijn merites te kunnen beoordelen.