Uiteraard kreeg Burmester niet bepaald carte blanche om zijn systeem in de Panamera te integreren. ,,Het was een constant overleg met de designers van het interieur, die natuurlijk hun eigen ideeën hadden over dat plekje in een deur of op het dashboard waar wij nu net een luidspreker in gedachten hadden. Bovendien kregen we letterlijk een quotum van 12 kilogram toegewezen. Meer mocht het systeem niet wegen. Dat is met enige moeite uiteindelijk gelukt.”
Ook de veiligheid staat bij de ontwikkeling van een carfi installatie met stip genoteerd. Vooral met het oog op een onverhoopte crash van opzij. Het is zodoende geen optie om gangbare luidsprekers in de deuren te bouwen.
Foto: Inge Veerkamp
Startpunt was de techniek zoals we die van Burmester kennen voor de woonkamer, zoals het gebruik van de Air Motion Transformer tweeters onder andere bewijzen. Een primeur voor de autowereld. We kennen het principe onder andere van de kostbare Reference B-100 luidsprekers.
Dieter Burmester: ,,Alles – ook de chassis van de andere luidsprekers - werd vanzelfsprekend wel geheel aangepast en geoptimaliseerd voor de nieuwe toepassing in een auto. Gewicht, veiligheid, maar bijvoorbeeld ook extreme temperatuurverschillen spelen mee. De ene keer is het buiten onder nul, de andere keer staat de zon op de auto.”
Hoe belangrijk Porsche het audio systeem vindt, wordt vooral duidelijk onder de vloer van de bagageruimte. Klap het beschermdeksel omhoog en naast wat gereedschap en een banden reparatiekit springt vooral de grote behuizing van de subwoofer in het oog. Met daarbovenop een gekoelde metalen behuizing met elektronica
Dieter Burmester: ,,Het was belangrijk dat we daar een groot volume beschikbaar kregen. De subwoofer heeft als enige een digitale versterker – 400 Watt – die het gebied van 20 Hertz tot 60 Hertz bestrijkt. Alle andere luidsprekers hebben hun eigen analoge versterker. Dat zijn er 15 dus. Samen goed voor 600 Watt.”