REVIEWLua

En dan thuis

René van Es | 31 oktober 2007 | Fotografie René van Es | Lua

De speler is mee naar huis genomen, aangesloten en beluisterd. Voor het vergelijken en beluisteren kan ik jammer genoeg niet meer teruggrijpen naar de originele speler die ik alleen had opgewaardeerd met Telefunken vintage buisjes. Ik moet daarom op mijn geheugen afgaan. Gelukkig ken ik mijn set en de originele Lua speler erg goed en kan met een gerust hart ervaringen opschrijven. Vanaf de eerste cd is duidelijk dat het karakter van de Lua totaal is veranderd. Zou ik de Lua ooit geselecteerd hebben omdat hij paste binnen een bepaalde set, dan lag die set nu onherstelbaar overhoop.

Lua Cantilena SEL

Een karaktertrek van de Lua was het naar achteren plaatsen van het beeld, nu staat het sterk naar voren. De digitale haast is veranderd in analoge rust. Nieuwsgierig en gehaast als ik ben om een grote hoeveelheid cd’s te draaien lijken tracks extra lang te duren. Het stereobeeld is niet alleen groter, het is stabieler en meer gedefinieerd. Bovendien staan artiesten op de juiste hoogte afgebeeld. Tot nu toe met elke cd die de revue gepasseerd. Details springen sneller in het gehoor. Een harde s-klank ingebakken in de cd van Patricia Barber is afgezwakt. Op dezelfde cd van Barber staat een drumsolo die explosiever is, nooit meer vastloopt in een brei en waarvan de bekkens zweven als nooit te voren. De weergave van de lage tonen is robuuster en schoner. Terwijl het laag zoveel dieper gaat neigt het nergens naar overdruk of boemen. Het gehele geluidsbeeld ademt mede dankzij het verbeterde fundament rust en vertrouwen. Het blijft alleen wennen dat de Lua recht in het gezicht speelt.

Een zijstap van het “korte circuit” met alleen de ECC83 in de keten naar het “lange circuit” met zowel ECC83 als ECC81 duurt maar heel even. Dat lange circuit kleurt duidelijk meer, definieert minder, maakt het stereobeeld kleiner. Staat wat meer naar achteren, dat wel. Na drie cd’s steek ik de stekkers terug in de korte signaalweg en geniet verder met Loreena McKennitt, diverse Franse zangeresjes en de volgende dag met een XRCD van Jacintha. De cd “Lush life” van haar is één van mijn referenties en sleep ik mee naar beurzen en partijen. Kennelijk heeft het effect gehad dat het digitale deel van de speler inmiddels minstens 36 uur onder spanning staat. Het “in je gezicht effect” gaat langzaam weg. Jacintha staat duidelijk naar achteren. Het laag in de cd doet de vloer zachtjes trillen zo diep en intens is de weergave. Echt hard staat het geluid niet eens. Hoog volume of laag, de weergave blijft compleet en zakt niet weg. De stem is het meest opvallend beter geworden. Goed luisteren doet me beseffen dat eigenlijk elk onderdeel van de cd meer boeit. Piano, slagwerk, bas, sax het is instrument voor instrument. Er gaat een gemak van uit dat eerder koppelde aan veel duurdere spelers. Ik vermoed dat de klok hier heel erg debet aan is. Ik spreek echt niet uit dat de Lua nu ineens de beste speler is die ik in huis had. Meridian 808i, Lindemann 820, Teac/Esoteric P-70+D-70, Micromega Aria, Tentlabs DIY, het heeft allemaal hier staan spelen. Wat ik wel uit kan spreken is het feit dat deze gemodificeerde Lua zich thuis voelt in de bescheiden rij toppers. Hij haalt niet aan de absolute top doch realiseer u dat we de 10.000 euro dan overschrijden.

Tenslotte stel ik mijzelf de vraag of de aanschafprijs van de Lua (2700 euro) plus de kosten voor de modificatie (600 euro) een speler neerzetten die serieus meedraait in de klasse tussen 3000 euro en 5000 euro of meer. Mijn stellige overtuiging is van wel. De ervaring opgedaan met zowel nog duurdere spelers, dac’s en loopwerken, maar ook met goedkopere spelers geeft mij daarin houvast. De Lua is sprongen vooruit gegaan in kwaliteit. Is alleen achteruit gegaan in “idiot proof” bediening en stand by stroomverbruik. De meest vergelijkbare speler die ik goed ken is de DIY Tentlabs. De keuze tussen de originele Lua en de Tentlabs was makkelijk, de Tentlabs is daarin gemakkelijk de meerdere. De keuze tussen de Tentlabs en de gemodificeerde Lua is voor mij persoonlijk meer een kwestie van smaak en geld dan van kwaliteitsverschil. Ik ben een blij mens en hou een totaal andere, veel betere speler over aan dit avontuur. Wat tevens een waarschuwing moet inhouden voor lezers, het kan goed zijn dat u door zwaar modificeren uw apparatuur niet meer herkent waardoor het resultaat voor u teleurstellend kan zijn. Bezint eer ge begint.


Nota bene:

  • Volgens Guido Tent werkt litze van Chemtronics als een speer
  • Nu dit traject eenmaal verkend is, zal het op deze wijze modificeren van een Lua Cantilena SEL in ongeveer 4 uur kunnen plaatsvinden. 
  • Deze modificatie is een voorbeeld van wat mogelijk is, voor andere typen spelers zullen uiteraard opnieuw specifieke plannen gemaakt moeten worden.

Dank aan Guido Tent van Tentlabs in Eindhoven voor zijn geduld, tijd, kennis en kunde.






EDITORS' CHOICE