REVIEWMarantz

The Gyro Touch

Rene Smit | 20 september 2007 | Fotografie Rene Smit | Marantz

Vervolgens is het de beurt aan de ST15S1 tuner om zijn kunsten te vertonen. Het “Gyro Touch” wiel waarmee zenders opgezocht kunnen worden maakt het bijna een “strafbaar feit” om zenders met de afstandsbediening te zoeken. Je moet het echt zelf ervaren om te weten wat voor gevoel het teweeg brengt. Helaas moet ik me beperken tot het beoordelen van FM ontvangst via de kabel omdat DAB nog niet tot mijn woonplaats is doorgedrongen… Mocht dit in uw woonplaats wel het geval zijn, de ST-15S1 is er klaar voor. Standaard wordt dan ook een DAB antenne meegeleverd. Normaal beluister ik radio via het tunergedeelte van een Marantz SR4300 receiver welke via de pre-out uitgang aan mijn versterker gekoppeld is. Vaak wordt er geluisterd naar Radio2 waarvan de kwaliteit redelijk goed te noemen is.

Luisterend via de ST-15S1 geeft direct een flinke verbetering, de verstaanbaarheid van stemmen is een aantal klassen beter en onmiskenbaar. Via de zoekfunctie heb ik de tuner een aantal zenders in het geheugen laten zetten. Met de afstandsbediening van de SR4300 receiver is ook de ST-15 te bedienen, hetzelfde geldt voor de afstandbediening van de PM-11S1. Ondanks het feit dat je de ST-15 kunt bedienen met de afstandsbediening die met de PM-11S1 wordt meegeleverd is het jammer dat Marantz geen dedicated afstandbediening meelevert, omdat de tuner ook in een hoogwaardige audioset van een ander merk goede sier zou kunnen maken. Een bijpassende afstandsbediening is overigens wel optioneel te bestellen. Wanneer ik een rondje maak langs de diverse zenders word ik afwisselend blij en bedroefd. De ST-15 laat feilloos horen wat de kwaliteit van het aangeboden signaal is. Een zender als bijvoorbeeld Q-Music valt door de mand met een geluidskwaliteit die te omschrijven is als neuzig, schril en gecomprimeerd. Radio 4 daarentegen geeft een mooi stereobeeld met een helder en open geluid. Ik beluister een stuk barok muziek waarbij de instrumenten als violen en een spinet fijntjes en levensecht klinken. Het is een live uitvoering en dat is terug te horen aan allerlei geluidjes buiten de muziek om, zoals het omslaan van bladmuziek en het schuifelen van voeten. Ook is er veel ruimtelijke informatie. RTBF Int. is ook een aangename verrassing. Ik geniet van een Frans chanson waarbij het goede doortekende laag opvalt en ook het accordeon wat te horen is klinkt erg fraai. Investeren in een goede antenne lijkt me een zinvolle zaak om deze tuner echt te laten schitteren. Een tuner blijft toch bij uitstek de bron om “goedkoop” nieuwe muziek te ontdekken en er van te genieten.

Marantz PM11S1, SA11S1 en ST15S1

Laatste stap is het plaatsen van de PM-11S1 versterker. Hiervoor moet mijn Clearaudio draaitafel tijdelijk verhuizen zodat de PM-11S1 bovenop het rack kan staan. Aldus ontstaat een buitengewoon fraaie stapel met audioapparatuur. Na het omprikken van de diverse kabels is de complete set speelklaar. Direct wordt duidelijk dat de PM-11S1 nu de versterking verzorgt. Deze versterker kent een ander karakter dan de eigen vM set. Amerikanen hebben patent op de uitdrukking: “There is no subsitute for cubic inches” wanneer ze het over de motoren van auto’s hebben. Eenzelfde gevoel overvalt me wanneer ik muziek luister met de PM-11S1. Het geluid klinkt groot(s) en vloeit met het grootste gemak de speakers uit. Waar de vM set neigt naar snelheid, transparantie en lichtvoetigheid laat de Marantz een gefundeerd, gelaagd en strak laag en middengebied horen. De woofers van mijn Audiovector M3i Super speakers liggen in de houdgreep op de mat en hebben maar te doen wat de Marantz ze opdraagt. Eenzelfde ervaring had ik een aantal maanden geleden met de Musical Fidelity KW250S. Natuurlijk is ook het hoog van de Marantz schoon, open en gedetailleerd alleen ligt hier niet het accent. Recent heb ik het album “Once in a red moon” van de groep Secret Garden gekocht. Een album met veelal gedragen muziek die klinkt als de soundtrack van een film. De Marantz set lijkt hiervoor gemaakt te zijn. Het laag gaat superdiep, blijft retestrak en kent enorm veel kracht. Plotselinge dynamieksprongen worden echte krachtexplosies. Vervolgens klassiekers van Burt Bacharach uitgevoerd door Trijntje Oosterhuis samen met het Metropole orkest, eens luisteren wat de set hier van maakt. “Do you know the way to San Jose” spettert en knalt. Blazers hebben veel power en precies dat randje scherpte wat zo kenmerkend is voor koperblaasinstrumenten. Het geluidsbeeld is groot, zowel in de breedte als in de diepte. Een klein percussie instrument als bijvoorbeeld een triangel raakt niet ondergesneeuwd in het grote geheel maar vraagt iets meer betrokkenheid van de luisteraar om gehoord te worden. Heel realistisch wanneer je bedenkt hoe groots en dynamisch een live orkest kan klinken, en wat voor geweld blazers kunnen produceren. Ook dan staat de triangel niet vooraan in het geluidsbeeld.



“Back to Bedlam” van singer/songwriter James Blunt is een album wat ik vaak beluister. Velen zijn niet te spreken over de zangkwaliteiten van hem en zelf heb ik ook een tijd moeten “wennen” aan zijn manier van zingen. Ook heb ik gemerkt dat naar mate de kwaliteit van de gebruikte installatie stijgt de muziek en zang steeds aangenamer wordt. De piano in het supertrieste “Goodbye my lover” krijgt via de Marantz set nog meer body en klinkt hierdoor nog levensechter. De synthesizer loopjes die wat verstopt zitten in de mix worden door de goede laagweergave van de Marantz set prima uitgelicht. Ook de snaredrum in het nummer “Tears and rain” klinkt top, evenals de basdrum die vol en droog klinkt en ook nog eens heerlijk diep gaat. Ook ritmisch heeft de set het prima voor elkaar en betrap ik mezelf op een in de maat meetikkende rechtervoet. SACD staat bekend om de meer natuurlijke weergave van zowel stemmen als instrumenten en ook een betere laagweergave. Eens kijken wat de combi doet met de SACD “Peachtree Road” van Elton John. Ik kies voor de track “Weight of the world” en wordt getrakteerd op een laagweergave die nog een stapje verder gaat in kracht en detaillering dan met de vM versterkerset. Gelukkig is het niet alleen maar laag, het staat uitstekend in verhouding met het smooth midden en hoog. Een stuk klassieke muziek mag niet ontbreken en de SACD sampler “Budapest Live” van Ivan Fischer is hiervoor bij uitstek geschikt. De “Hungarian Rhapsody” van Liszt is een mooi stuk. Het geheel klinkt zeer natuurlijk en wordt een fraaie soundstage neergezet in zowel breedte als diepte. De triangel links in het geluidsbeeld is subtiel en klein maar makkelijk te volgen terwijl de rest van het orkest doordendert. De violen klinken heerlijk dynamisch met veel snelheid en gemak. De genoemde Philips sampler is een toonbeeld van een goede opname. Dit kan zeker niet gezegd worden van “Regatta de Blanc” van de Police. In de mix wordt erg de nadruk gelegd op de bekkens en bassdrum. De stem van Sting staat klein in het midden van het geluidsbeeld, de tekst die hij zingt is daarentegen perfect te volgen. Ritmisch is de zaak ook dik in orde. Puur voor het plezier pak ik nog wat cd’tjes om van de set te genieten. Katie Melua’s “Call of the Search” bevat de track “Closest thing to Crazy”. In mijn aantekeningen lees ik terug: “Closest way to being in the room with Katie”. Ik voel haar aanwezigheid in de ruimte bijna fysiek. Een andere dame die met haar “zangkunst” een gevoelige snaar kan raken, op een totaal andere manier dan Katie overigens, is Alanis Morisette. “Jagged Little Pill acoustic” bevat uitgeklede versies van het oorspronkelijke album waardoor de teksten nog meer zeggingskracht krijgen. “You oughta know” komt met heel veel power uit de Audiovector Mi3 Super speakers knallen. Wederom is er het indrukwekkende en strakke laag, het woord “heftig” is hier van toepassing. De tekst staat als een huis en wanneer Alanis het woord “FUCK” uitschreeuwt snijdt het dwars door je heen.


Conclusie

Indrukwekkend is het eerste woord wat bij me opkomt om deze Marantz producten te omschrijven. Niet alleen in fysiek opzicht maar evenzo voor de weergavekwaliteit. De SA-11S1 is een top SACD speler die ook in staat is op hoog niveau normale cd’s weer te geven. Met de instelbare filters is fijnslijpen binnen een set mogelijk maar het risico is aanwezig continu met de instellingen bezig te blijven. Zonde, want in iedere filterstand is het gewoon puur genieten van de speler. Deze speler zal zich thuis voelen in menige high-end set van andere merken en voor jaren muzikaal genoegen zorgen. De ST-15S1 tuner is een echte beauty die zoals gezegd alleen al door de “gyro touch” knop een permanente plek in mijn eigen set zou mogen hebben. Belangrijker is natuurlijk dat deze tuner als pure muziekbron gezien mag worden. Zorg voor een goed signaal door te investeren in een hoogwaardige antenne en sta versteld wat er allemaal aan mooie muziek uit de ether te plukken is. Heb je het geluk woonachtig te zijn in een regio waar DAB radio dekking heeft, dan is er zelfs nog meer moois te halen in een goede kwaliteit.

De PM-11S1 versterker is een beest met genoeg vermogen om bijna elke luidspreker moeiteloos aan te sturen. De bediening- en instelmogelijkheden zijn zeer uitgebreid en allemaal via de fraaie afstandsbediening te regelen. Echter waar de SA-11S1 vergaand neutraal is zorgt de PM-11S1 voor een toefje eigen karakter. Marantz legt met de PM-11S1 naar mijn idee de nadruk op een vloeiende en gemakkelijke weergave met een lichte voorkeur op het midden en laaggebied. Uiteraard is de weergave van het hoog wel degelijk open en transparant maar ten opzichte van andere merken ietwat terughoudend. Wanneer je als luisteraar op zoek bent naar een analytische en snelle weergave dan zal deze versterker waarschijnlijk niet de 1e keus zijn. Wanneer je echter urenlang puur van muziek wilt genieten dan ben je aan het juiste adres. Als complete set is deze combi een begerenswaardig geheel, gebouwd voor de eeuwigheid. Dat kwaliteit een prijskaartje heeft mag duidelijk zijn maar deze lopen zeker niet uit de pas met prijzen van andere merken waarbij aangetekend dat de ST-15S1 tuner bijna een “koopje” mag worden genoemd. Met lede ogen (en oren) zag ik de set weer richting Marantz vertrekken.


Prijzen:
Marantz SA11S1: 3000 euro
Marantz PM11S1:  3500 euro
Marantz ST15S1:  1000 euro


Distributeur:
Marantz Europe
Beemdstraat 11
5653 MA Eindhoven
Tel. 040-2507800
www.marantz.com

Gebruikte Hardware: 

  • vM MA240 geĂŻntegreerde versterker
  • vM PA535 eindversterker
  • vM PHM3 phonotrap
  • Cambridge Azur 640C V2 CD speler
  • NAD T585 multispeler
  • Clearaudio Champion platenspeler met Shelter 201 element
  • Audiovector M3i Super en B&W685 speakers
  • Bekabeling en accessoires: Siltech SQ88G5 Classic, Sharkwire SC-L03 interlinks, Inakustik Black&White LS1002 luidsprekerkabels, Inakustik AC1502-6 stekkerblok, Supra Lorad netsnoeren, AHP klankmodule, Target Spike Shoes, Master Base, Quadraspire QX25 en Vibrapod dempers, Alphason audiorack
MERK





EDITORS' CHOICE