NIEUWSB&W

Nederlanders kopen in speciaalzaak

Redactie HiFi.nl | 15 augustus 2004 | B&W

Nederlanders kopen hun televisie en andere apparatuur (audio, video en witgoed) veelal bij de speciaalzaak in wit- & bruingoed. Van de totale bestedingen aan audio- en videoapparatuur wordt 79% uitgegeven in de speciaalzaak.

Van de totale bestedingen aan grote huishoudelijke apparaten (zoals wasmachines en koelkasten) gaat 72% naar de gespecialiseerde winkels. Andere aankoopkanalen zijn overige winkels en branchevreemde aanbieders. Slechts 2% gaat via de ambulante handel en postorderbedrijven. Dit blijkt uit het rapport ‘Branches in Detail Wit-, bruin- en grijsgoedzaken’ van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD).

In 2003 is er aan wit-, bruin- en grijsgoed ongeveer € 5,4 miljard (incl. BTW) besteed. Het meeste werd besteed aan audio- en videoapparatuur. De dvd-speler was de verkooptopper van het afgelopen jaar. Nederlanders schaften in 2003 1,6 miljoen dvd-spelers aan, goed voor een omzet van € 517 miljoen. Aan grote huishoudelijke apparaten (witgoed) werd bijna € 1,6 miljard besteed. Kleine huishoudelijke apparaten hadden met € 700 miljoen een kleinere marktomvang en werden bovendien bij meerdere kanalen verkocht. Ruim de helft van de computers en software wordt via computershops verkocht en 9% gaat via de gecombineerde speciaalzaken over de toonbank.

In 2003 waren ruim 1.500 ondernemingen actief in de wit- en bruingoedbranche. Samen exploiteerden zij 2.400 winkels. Daarnaast waren er circa 1.000 computershops en ruim 900 telecomwinkels. Het aantal winkels in de wit- en bruingoedbranche is in de periode 2000-2003 stabiel gebleven. Het aantal computershops en telecomwinkels is sterk toegenomen.

Het rapport ‘Branches in Detail Wit-, bruin- en grijsgoedzaken’ is gratis beschikbaar als download op www.hbd.nl.
 

MERK

EDITORS' CHOICE