NIEUWSB&W

iPod van Virgin

Redactie HiFi.nl | 13 oktober 2004 | B&W

De bezwaren van Virgin tegen de software van de iPod zijn inmiddels in een ander daglicht komen te staan. Virgin lanceert een concurrent voor de iPod. Een interessante strijd tussen twee gelijkwaardige merken staat op het punt te ontbranden.

Het lijkt er nu bijna op dat de klacht die de Franse tak van Virgin Mega tegen Apple indiende in een categorie van brutale marketingstunts thuishoort. Virgin Mega wil dat de Franse mededingingsautoriteiten een uitspraak doet over de Fairplay-software die Apple voor de iPod gebruikt. Door deze software is het lastiger om andere muziekformaten op de iPod te beluisteren dan het door Apple ondersteunde AAC. Volgens Virgin doet Apple dit om de verkoop via de iTunes Music Store te beschermen.

Met een dergelijke aanval zou Virgin zijn eigen muziekspeler op een slimme manier tegenover de iPod positioneren. De Virgin Player is weliswaar ook ‘geïntegreerd’ met de online muziekwinkel van Virgin, maar kan overweg met muziekformaten die elders beschikbaar zijn, zoals bijvoorbeeld WMA. De weinige ruchtbaarheid die Virgin aan de klacht bij de Franse mededingingsautoriteiten gaf, past echter minder in zo’n marketingplan.

Virgin begint met een bescheiden opslagcapaciteit voor de Virgin Player, slechts 5GB, waar de iPod inmiddels 40GB aan ruimte op de harde schijf beschikbaar heeft. Ook een keur aan andere spelers zijn een flinke stap verder dan Virgin. De prijs ligt met 249 dollar ook niet veel lager dan de concurrentie. Het voordeel van een FM-radio geldt weliswaar tegenover de iPod, maar niet tegenover andere concurrenten.

Waarschijnlijk zal de Virgin Player al snel dezelfde opslagcapaciteit van de iPod bieden en dan zal de echte strijd losbranden, de strijd tussen twee aan elkaar gewaagde merken. In dat opzicht leggen de meeste partijen het op de markt voor muziekspelers al snel af tegen Apple. Met de komst van Virgin kan daar verandering in komen. Beide merken hebben een soortgelijke uitstraling en een hoge waardering onder consumenten. Vorig jaar werd een wereldwijde verkiezing gehouden rond merken die de meeste invloed hebben gehad op consumenten. Apple eindigde op de tweede plaats, na Google. Maar in Europa, de markt waar Apple dit jaar met de iPod en de iTunes Music Store voet aan de grond wil krijgen, is het juist Virgin dat het meest genoemd wordt, na Ikea.

MERK

EDITORS' CHOICE