NIEUWSB&W

Downloads 3% totale markt

Redactie HiFi.nl | 25 juli 2005 | B&W

(gezien op het Internet)

De verkoop van muziekdownloads is in de eerste helft van het jaar verdrievoudigd, aldus IFPI, de wereldwijde brancheorganisatie van de platenindustrie. In Nederland zijn downloads goed voor ongeveer 3 procent van de markt, zegt de NVPI. 

ColdplayIn de eerste helft van dit jaar zijn er 180 miljoen muziekdownloads verkocht, aldus IFPI (International Federation of the Phonographic Industry). In de eerste helft van vorig jaar waren dat er 57 miljoen. IFPI baseert zich op verkoopcijfers uit de Verenigde Staten, Engeland, Duitsland en Frankrijk. In geheel 2004 jaar gingen er in deze markten ‘meer dan’ 200 miljoen downloads over de toonbank, aldus de brancheorganisatie eerder dit jaar.

Omzetcijfers geeft IFPI niet, hoewel de gemiddelde prijs van een download van tussen de 1 dollar en 1 euro een indruk geeft. “Het zijn mooie cijfers”, zegt Wouter Rutten, woordvoerder van de NVPI, de Nederlandse brancheorganisatie voor de entertainmentindustrie. Maar hij rekent het aantal downloads om naar verkochte cd’s. “Wanneer je het aantal verkochte downloads door tien deelt heb je een indruk om hoeveel cd’s het gaat (18 miljoen, JH - Emerce).” In Nederland alleen werden vorig jaar 23,4 miljoen cd’s verkocht.

Volgende week komt de NVPI met de halfjaarcijfers over de Nederlandse markt. Een vergelijking van het aantal verkochte downloads met vorig jaar is lastig te maken, aldus Rutten. “Die markt bestond in de eerste helft van vorig jaar nog nauwelijks. Daarna zijn onder meer de Free Record Shop en iTunes gestart. De groei zal daarom driecijferig zijn.”

Rutten zegt dat de Nederlandse downloadmarkt in de pas loopt met de markten die door IFPI zijn onderzocht. “Daar zie je dat ongeveer 3 procent van de totale muziekverkoop uit downloads bestaat. Dat zal voor Nederland ook wel gelden. De verkoop is nog geen megasucces, maar het is in elk geval al meer dan de 0,3 procent van enige tijd geleden. We zien dat de markt enige substantie begint te krijgen.”

MERK

EDITORS' CHOICE