(gezien op het Internet)
Philips heeft op de IFA in Berlijn een nieuwe televisie gepresenteerd, de Aurea. Eigenlijk wordt er een nieuwe manier van televisie beleven gepresenteerd, aldus Rudy Provoost, vice-president van de consumenten elektronica.
Licht is de ‘magic word’. Verleid worden door verlichting ‘Seducing the senses’ is de nieuwe slogan. Laat je meeslepen in een aura van licht en kleur ver buiten de grenzen van het frame.
De perspresentatie van Rudy Provoos tijdens de IFA is te zien op de mulitmedia pagina van het Algemeen Dagblad.
De Aurea heeft een buitengewoon goede beeld- en geluidskwaliteit, maar daar gaat het niet om, aldus Provoos. Het gaat niet om de geavanceerde technologie. Provoos benadrukt dat het gaat om zintuiglijkheid, design en relaties. Het vrouwelijke in de elektronica wint terrein boven het ‘hebben van een nieuwe gadget’. Vrouwen bepalen immers 80% van de aankopen.
Dit bewustwordingsproces van Philips resulteert ook in een samenwerking met Svarovski, headsets met juwelen, hartvormige USB-sticks met kristallen, meer marketing met modeshows en fotoshoots in de Voque.
Ondanks de vooruitstrevende feminiene zintuiglijkheid zijn er toch nog wat bedenkingen. Tijdens de persconferentie vroeg men zich af waarom Philips toch door bleef gaan met oude televisietoestellen, als zij zo geloven in de nieuwe manier van kijken. Is die zintuiglijke beleving eigenlijk wel van belang, zijn de acteurs, de inhoud en het scenario niet veel belangrijker dan het licht. Zijn er eigenlijk wel genoeg films die de Aurea tot haar recht laten komen?
Om de uitersten van de effecten goed te kunnen laten zien heeft Philips de bekende regisseur Wong Kar Wai een speelfilm laten maken `There’s only the sun`. Paradoxaal genoeg een Film Noir, maar dan met heftige kleuren en intense belichting.
De film is online te zien op: http://www.philips.com/aurea