In het onderzoek ‘The End of Silent Retailing’, deel van Jones Lang LaSalle’s Retail 2010, wordt voorspeld dat retailmarketing zich in de toekomst meer gaat richten op het betrokken raken bij de dialoog tussen consumenten. Het gebruik van Social Media is hierbij essentieel.
De opkomst van nieuwe technologieën stelt volgens het onderzoek nieuwe eisen aan retailers ten aanzien van het in dialoog treden met de consument. Sociale netwerken maken het mogelijk deel uit te maken van het ‘echte leven van de consument’, wat gevolgen heeft voor de algehele winkelervaring.
Richard Dallinga van Jones Lang LaSalle licht toe: “Winkeliers zijn al begonnen om met hun klanten te communiceren via Facebook, Twitter en iPhone Apps. Toch is er nog een behoorlijk aantal winkeliers dat deze nieuwe technologieën nog niet gebruikt om contact te leggen met de consument. De komende tien jaar zal het adequaat inzetten van social media en locatiegebaseerde diensten uitgroeien tot een essentieel onderdeel van succesvolle winkelverkoop.”
Foto: het huidige Social Media landschap
“Door een meer interactieve aanpak kunnen winkeliers hun relatie met de consument verder versterken. Ze zullen de controle over hun merken in zekere zin moeten afstaan aan de consument en hen in staat stellen merken verder vorm te geven. Op die manier krijgen de winkeliers meer inzicht in de transactiegewoontes van de consument," vervolgt Dalinga.
Dallinga concludeert: “Hierdoor krijgen winkeliers toegang tot gedetailleerde informatie die hen helpt bij het bepalen van de manier waarop ze hun producten kunnen verkopen aan de individuele klant in plaats van aan het massapubliek. In het komende decennium zal er een strijd ontstaan rondom het eigendom van deze consumenteninformatie. De winkeliers die zich de geavanceerde analysemethoden eigen weten te maken en intelligente inzichten uit deze gegevens weten te destilleren, zullen uiteindelijk de winnaars zijn.”
- klik hier (pdf) om het volledige onderzoeksrapport te downloaden.