Enkele dagen geleden vierde het in Groot-Brittanië toonaangevend consumenten magazine Home Cinema Choice zijn “Best Buy Awards 2011”. Uitgever Pat Eggington en hoofdredacteur Chris Jenkins verwelkomden vertegenwoordigers van de winnende bedrijven om de beste home cinema producten te huldigen. Eregast was Ken Ishiwata van Marantz. Zijn buitengewone carrière werd deze avond gemarkeerd door het in ontvangst nemen van een Hall of Fame award.
Voor wie hem niet kent: Ken Ishiwata is de drijvende kracht achter Marantz Europe en tevens geluidstechnicus, electronicus, modefotograaf en klassiek geschoold violist. Kortom: ‘a man of many talents’. Zo getalenteerd zelfs dat er een special KI Signature bestaat. Wanneer een product zijn handtekening draagt, is perfecte geluidskwaliteit verzekerd. Ishiwata’s succes in de hifiwereld komt niet bepaald onverwachts, hij bouwde al op zijn tiende een eigen buizenversterker.
Het juryrapport vermeldde: “De Home Cinema Hall of Fame award eert elk jaar personen die een buitengewone en bijzondere bijdrage aan de AV-industrie hebben geleverd. Het is hoe dan ook een wonder dat het voor ons zo lang heeft geduurd om de award toe te kennen aan Ken Ishiwata. De voormalige modefotograaf leeft en ademt high-end audio en dit al meer dan 30 jaar lang in samenwerking met Marantz. Deze samenwerking heeft geresulteerd in producten waarvan sommigen zich kunnen rekenen tot de meest veelgeprezen audiofiele producten ooit gemaakt. Nu heeft Ken zijn aandacht gericht op het fine-tunen van luidsprekers van zusterbedrijf Boston Acoustics en kunnen we niet wachten om de resultaten hiervan te horen. En als meest stijlvol geklede man in de AV-industrie, kunnen de overige Hall of Fame-leden beter gaan nadenken over het herevalueren van hun kledingkasten”.
Tijdens zijn toespraak na de uitreiking benadrukte Ken dat hij vereerd was met het ontvangen van de prestigieuze award, maar dat hij ook hoopte dat niemand hierdoor het idee zou krijgen dat deze award het einde van zijn loopbaan zou inleiden – hij had net voor een nieuwe periode bijgetekend bij Marantz. Verder sprak Ken over het belang van emotionele beleving bij audio producten en hoopte hij dat de industrie de waarde van hoogwaardige audio kan overbrengen op een jongere markt door intensieve samenwerking.