NIEUWS

Onderzoek: retailcrisis niet veroorzaakt door internet

Redactie HiFi.nl | 09 maart 2012

Internet is niet de belangrijkste oorzaak van de crisis in de retail. Dat zegt onderzoeksbureau GfK. “In Nederland vechten winkels vooral tegen elkaar.”

Volgens GfK is het niet zo dat de onlineshop de winkelier in de straat werkeloos maakt. Volgens Patrick Langley, Director Retail Operations & Services van GfK, danken succesvolle online winkels dat success hoofdzakelijk aan producten die iedereen wel kent. “Nieuwe producten wil je zien en aanraken. Het is niet voor niets dat er een enorme rij staat voor de opening van de nieuwe Apple Store in Amsterdam.”

De recent geopende Apple Store in Amsterdam

In Nederland hebben winkels vooral last van elkaar, zegt Langley. “In landen waar minder winkelaanbod is, zie je een snellere adoptie van verkoop via internet.” Het verdwijnen van winkels komt volgens Langley door ketenvorming. Van de 2400 zelfstandige winkeliers zijn er anno 2012 nog maar driehonderd over. “Die kunnen bijna niet opboksen tegen de grotere spelers. In Engeland is precies hetzelfde gebeurd, met als resultaat dat je in het straatbeeld telkens weer dezelfde namen tegenkomt.”

Succesvolle internetsites hebben volgens Langley veelal een niche ontdekt die niet door retailers wordt ingevuld. Omgekeerd geldt dat ook voor bakstenen winkels. “Fietsenverkopers hebben weinig last van online verkoop.”

Juist in moeilijk economische tijden, waarin de consument de hand op de knip houdt, hebben zowel de ketens als online retailers het moeilijk, aldus Langley. “De klappen vallen aan beide kanten.” 


EDITORS' CHOICE