Mozart

Sander Mijnster | 23 november 2000

De Pianoconcerten

Deze onovertroffen uitvoeringen van Mozart´s pianoconcerten zijn al weer een tijd in de handel maar zo spotgoedkoop als nu nog nooit! Voor nog geen zeven tientjes komt U in het bezit van deze fraaie 10 cd box met alle pianoconcerten en concertrondo´s van Mozart, gespeeld door Murray Perahia en het English Chamber Orchestra. De uitvoeringen van Perahia zijn altijd weer een verademing: helder, een lichte aanslag, niet te romantisch en vooral met een onbaatzuchtige inzet voor Mozart´s volmaakte klankwereld. De noten spelen in de muziek van Mozart kan iedere pianist, maar om het ook werkelijk als Mozart te laten klinken is een verhaal apart. Perahia kan dit als de beste.

In de pianoconcerten heeft Mozart de dialoog tussen piano en orkest steeds verder uitgewerkt. De eerste concertjes zijn natuurlijk nog niet van het meesterschap die we in de latere concerten horen, maar onmiskenbaar is in deze jeugdwerken al de oorspronkelijke geest van Mozart hoorbaar. Met het concert KV (Köchel Verzeichnis, een indeling van Mozart´s werken gemaakt door mijnheer Köchel) 466, zijn eerste pianoconcert in d klein uit 1785, sluit Mozart aan bij de persoonlijke dramatiek die door C.Ph.E Bach al was ingezet. Een groots concert en ademt al veel van de Don Giovanni sfeer, zelfs het middendeel heeft uiterst bewogen momenten. Veel concerten mogen we een persoonlijke belijdenis noemen en geven ons een ontroerende blik in de ziel van de componist. Wat te denken bijvoorbeeld van KV 491, één van Mozart´s treffendste pianoconcerten, uiterst dramatisch met uitermate gedurfde modulaties en het ernstige thema in het slotdeel wat het tot het lievelingsconcert van Beethoven maakte. Het prachtige concert KV 488 is met het weemoedige en intieme Andante één van Mozart´s meest verstilde. Dit middendeel is, samen met het middendeel uit de vioolsonate KV 526, één van d mooiste en ontroerendste stukken van Mozart. Hoeveel pianisten gaan hier onvermijdelijk in de fout, door het of te dramatisch, of te gemaniereerd te spelen en zo de delicate verhoudingen volkomen te verpesten! Zo niet Perahia: wat een muzikale persoonlijkheid! Dit is Mozart tot in het diepst van zijn ziel, en die een mens tot tranen roert. Het uitbundige en vrolijke KV 537 is bekend als het Kroningsconcert omdat Mozart het gespeeld heeft bij gelegenheid van de kroning van keizer Leopold II, een hoofdzakelijk briljant werk. Het concert KV 467 werd door het Andante zo populair door de film Elvira Magdigan. Mozart´s laatste concert KV 595 is zoals veel laat werk van Mozart wat meer geresigneerd en heeft iets wonderlijk weemoedigs, zonder de onderliggende opgewektheid te verliezen, een combinatie die Mozart´s muziek zo ondoorgrondelijk mooi maakt. Het dialogiserend karakter heeft Mozart hier volmaakt bereikt. In de ingetogen vrolijkheid van het slotdeel horen we het lied “Komm, lieber Mai, und mache die Bäume wieder grün” – de herfst in Mozart´s leven is hier aangebroken.

De van oorsprong CBS (nu Sony) opnames werden gemaakt tussen 1976 en 1984 en laten weinig te wensen over, met misschien in sommige concerten een iets te prominente vleugel, maar prachtig doorzichtig en met een warme orkestklank.

Naast de enkele opnames van Clara Haskil en Cliford Curzon behoren deze uitvoeringen van Perahia eigenlijk in ieders platenkast te staan. Voor de prijs hoeft U het niet te laten en zo kunt U na een bezoekje aan de klassieke platenboer wellicht nog wat van de resterende centjes besteden aan een mooi flesje wijn om die ‘s avonds te drinken bij het beluisteren van deze prachtuitvoeringen!

Mozart: De Pianoconcerten
Murray Perahia, piano
English Chamber Orchestra