High Fidelity

Dr. Longbeard & Marja | 15 maart 2001

Hoort in de Top-5

Een van de ergste dingen die een mid-dertiger kan overkomen is volwassen worden. John Cusack is Rob Gordon, de eigenaar van ‘Vintage Vinyl’ een platenzaak in Chicago, die hij drijft met twee bijzondere vrienden. Rob moet opgroeien van zijn vriendin Laura, de Deense actrice Iben Hjejle, die vindt dat hij niet genoeg is veranderd sinds ze samen zijn. Het resultaat is dat ze opstapt en bij de ex-buurman intrekt.

De film is opgezet met de camera als gesprekspartner voor de hoofdrolspeler. Telkens wendt hij zich tot de camera en dus direct tot de kijker om zijn onzekerheden en verloren liefdes de revue te doen passeren. Ondanks dat hij met de top-5 van oude liefdes opnieuw probeert in contact te komen wat hier en daar ook lukt zoals met met Charlie gespeeld door Catherina Zeta Jones en een nieuwe vlam in de vorm van Lisa Bonnet in de rol van zangeres Marie DeSalle, lukt het maar niet Laura te vergeten.
De scènes spelen zich of af in de platenzaak waar de twee redelijk (muzikaal) gestoorde medewerkers hun kennis van obscure muziek continue spuien, of in het huis van Rob Gordon dat ook tot de nok toe gevuld is met platen.

Bijzonder aan het script dat gebaseerd is op het boek van Nick Hornby is de grote hoeveelheid top-5 lijstjes. Bijna alle zaken die het leven aangaan worden door Rob en medewerkers verwerkt tot zo’n lijstje. Zo proberen ze in ieder geval aan de realiteit van het leven te ontkomen. Uiteraard is de soundtrack in overeenstemming met de gebeurtenissen en leidt zelfs tot een optreden van The Boss. In totaal zitten er 61 nummers in de film verwerkt. Echte muziek-freaks als de karakters van de twee assistenten in de film zullen wel een aantal foutjes vinden. Wij vonden slechts dat ‘The River’ van Bruce Springsteen niet de eerste track is op het gelijknamige album maar nummer 6 en dat de door Rob op ‘autobiografische volgorde’ opgeslagen LPs in zijn huis wel wat veel alfabetische kaarten bevatten.

Uiteraard is het einde te voorspellen zoals dat hoort bij een romantische komedies en is het muziek die alles weer bij elkaar brengt. High Fidelity is een film die je in goed gezelschap moet zien en waardoor je hoopt dat je zelf ook niet te veel volwassen hoeft te worden.

Regie: Stephen Frears
Disney, 113 minuten
Cast o.a. John Cusack, Jack Black, Todd Luiso, Iben Hjejle, Catherina Zeta Jones, en Tim Robbins