Monitor Audio Bronze 3: De kunst van het besparen

René van Es | 22 augustus 2001 | Monitor Audio
Aan een overladen aanbod op het budget vlak ontbreekt het in Nederland niet. Vele merken vechten om een plekje en het leuke is dat velen slagen. Grote merken als Marantz, Philips, Kenwood, Technics om er maar een paar te noemen, vinden plaats op de schappen naast de kleinere fabrikanten die meer gespecialiseerde spullen maken. In de budget markt vinden we bijna altijd massa producten of grote series. Op een snelle manier moet een fabrikant zijn investering terugverdienen, want elk jaar worden nieuwe highlights verwacht door het koopgrage publiek. De enige stabiele factor is nog altijd de luidspreker. Natuurwetten houden tegen dat erg creatieve vormen ontstaan. Dus blijven het steeds maar weer doosvormige kastjes of kasten die een plekje moeten vinden in de huiskamer. De luidspreker gaat veelal het langste mee en hoe vaak wordt de “budget” bouw ervan niet schromelijk onderschat? De kunst van het besparen. Daar hebben ze bij Monitor Audio kennelijk veel van begrepen.

Bronze 3

De Bronze serie van MA vormt de onderkant van het totale aanbod. Daarboven zijn de Silver en Gold serie te vinden en de van oudsher leverbare Heritage met modellen als de 2SE en de beroemde 20SE. Van de 20SE kunt u trouwens binnenkort een test verwachten van de hand van Philip van Deijk. Het kleinste model in de Bronze serie is de Bronze 1, gevolgd door de 2 en de hier geteste 3. Bovendien is er een Center speaker leverbaar. Om een surround set compleet te maken is er een actieve subwoofer en een serie Baby systemen. De prijzen lopen van Fl. 299,- per stuk voor de Bronze 1 tot Fl. 599,- per stuk voor de Bronze 3 of de Center. De baby systemen zij allemaal net wat voordeliger. De sub gaat voor Fl. 1299,- over de toonbank.

In de Bronze serie wordt gebruikt gemaakt van een 6,5” woofer (in de 1 een 5,5” woofer) met een conus van Metal Matrix Polymer. Simpel gezegd een kunststof conus waarop een metaallegering is aangebracht om de stijfheid te bevorderen. In het midden treffen we een fase plug aan, die niet vastzit aan het magneetsysteem, maar aan de conus zelf. De forse magneet van de woofer is afgeschermd, dus de speaker kan naast de tv staan. De tweeter is een 1” dome van metaal. Een techniek waar Monitor Audio al jaren een patent op heeft. Een vrij kleine magneet vormt daar onderdeel van het aandrijfsysteem. De kast van de Bronze is in twee compartimenten verdeeld, een kleine bovenkast die de beide units bevat, het filter en de twee basreflexpoorten, elk 10 cm lang. Het ondercompartiment kan gevuld worden met zand. De totale afmeting is bescheiden met buitenmaten van 84 x 18,5 x 24,5 cm (hxbxd). Onopvallend plaatsbaar in het interieur door de slanke vorm en leverbaar in kersen (vinyl) en zwart.

Enige gegevens van de fabrikant. Frequentiebereik +/-3dB 40Hz - 25 kHz. Rendement 90 dB/Watt. Nominale impedantie 6 Ohm. Belastbaarheid 100 Watt. Gewicht ca. 10 kg per stuk.