Mike Stern / Voices

Dr. Longbeard & Marja | 02 januari 2002

Voices

Tot deze CD is meestergitarist Mike Stern altijd instrumentaal bezig geweest, ten minste onder eigen naam. Met Voices is daar verandering in gekomen en wordt er gezongen. Niet hele teksten, maar de stemmen worden als pure instrumenten gebruikt. Eigenlijk is de CD dus toch instrumentaal.

Stern laat zich begeleiden door onder meer Jim Beard op toetsen, Michael Brecker en Bob Franceschini op saxen en drummers als Dennis Chambers en Vinnie Colaiuta. De stemmen zijn van Elizabeth Kontomanou, Philip Hamilton, Arto Tuncboyaciyan en Richard Bona. Vooral deze laatste is aan een opmars bezig want hij speelt bijna met iedereen die maar een beetje naam heeft. Bona is een multi-talent – bas, gitaar, kalimba, zang en nog veel meer – en vooral door zijn werk bij Joe Zawinul bekend geworden.

Na een opleiding bij onder andere Pat Metheney op Berkeley, begint Stern zijn carriere bij Blood, Sweat and Tears. Daarna volgt een aantal jaren de Miles Davis band en een actieve rol bij Jaco Pastorius’ Word of Mouth. Dan is de tijd rijp om ‘voor zichzelf’ te beginnen. Onderwijl speelt Mike met iedereen die hem maar wil hebben en werkt zo op tientallen platen mee. Live concerten van de Mike Stern/Bob Berg band met hun power jazz zijn ook in Nederland bijzonder populair.

Nu dus de eerste plaat met stemmen. En wat voor plaat! De typische Stern sound van zijn Yamaha gitaar is in staat een bijzonder goede combinatie met de zangers te vormen, zodanig dat een spannende interactie ontstaat. Van de donkere stem van Bona tot het fantastische en verbazend lage geluid van Elizabeth Kontomanou. Denk qua sfeer een beetje aan Al di Meola’s World Sinfonia project, maar dan met wat ruiger vuurwerk.

De opname is uitstekend en nodigt uit tot het flink opendraaien van de volume knop. Eventuele buren zijn gewaarschuwd of moeten gewoon komen luisteren. Deze alweer tiende CD van Stern onder eigen naam is een muzikale rondreis. Bona’s zang doet sferen van Afrika verschijnen terwijl vocalist Arto Tunboyaciyan weer een meer aan het Midden Oosten doet denken in het aan Sonny Rollins refererende Way out East. Het geheel maakt van Voices een CD die je na de eerste keer beluisteren direct weer opzet.