Training Day

Ronald JJ van Caulil | 21 september 2002

Training Day cover2`Good cop, bad cop`, daar draait het allemaal om in deze vijfde film van Antoine Fuqua, regisseur van o.a. The Replacement Killings (1998). Een gerespecteerde diender daalt af in het criminele circuit en verandert in datgene dat hij altijd bestreden heeft, om uiteindelijk, volledig moreel verantwoord, alles te verliezen dat hem dierbaar is. Het is een verhaal dat al zo vaak verfilmd is, dat het gerust een genre op zichzelf genoemd mag worden, met alle cliche`s die daar bij horen. Het feit dat Training Day meerdere Oscarnominaties in de wacht sleepte, waarvan zij er eentje verzilverde, doet vermoeden dat deze film met kop en schouders boven haar soortgenoten uitsteekt. Het is echter de vraag of deze conclusie terecht getrokken mag worden, of dat de Acadamy Jury voor de zoveelste keer het sentiment boven de ratio heeft gesteld.

Training Day gaat over een dag in het leven van twee dienders binnen de politiemacht van Los Angeles. Ethan Hawke speelt de rol van Jake Hoyt, een jonge agent die iets wil betekenen voor de samenleving door haar te vrijwaren van drugsdealers, straatcriminelen en ander gespuis. Om dit doel beter te kunnen bereiken, laat hij zichzelf overplaatsen naar een van de gevaarlijkste districten in de stad: de `hoods`: de wijken waar Spaans de voertaal is, iedereen een potentiele crimineel, niemand het leven zeker, en waar de `gangs` de dienst uitmaken.
Op zijn introductiedag wordt hij onder de hoede genomen van rechercheur Alonzo Harris, naar behoren vertolkt door Denzel Washington, een doorgewinterde agent die het met de regels niet zo nauw neemt. `Om een wolf te vangen, moet je een wolf zijn` is zijn devies en derhalve tuigt hij verdachten af in plaats van ze op te sluiten, steelt hij geld waar het te stelen valt en gebruikt hij zelf de drugs die hij in beslag neemt. In eerste instantie gaat Hoyt hier, gedreven door ambitie en respect, in mee, maar als Harris tegen het einde van de dag ver over de schreef gaat en hij te maken krijgt met de gehele gecorrumpeerde mallemolen van onder andere FBI, CIA en DEA, zit hij al tot zijn nek in een lang uitgedacht complot waaruit het moeilijk ontsnappen is.

Training Day2Het feit dat zowel scenarist Ayer als regisseur regiseur Fuqua zelf zijn opgegroeid in de buurten waar het verhaal van Training Day zich afspeelt, zal een rol hebben gespeeld in de sterke en sluitende uitwerking van het plot. Hoewel er een aantal haken, ogen en onduidelijkheden aan het script kleven, zal louter een kniesoor hierom zeuren. Wat we voorgeschoteld krijgen is een verhaal dat zich afspeelt in een zeer geloofwaardig neergezette Amerikaanse ghetto-wijk, zoals we ze heden ten dage aan kunnen treffen, met als enige tekortkomingen dat er wel erg veel gebeurt op een enkele werkdag en dat het niet helemaal duidelijk wordt waarom Hoyt noodzakelijk is voor het complot waarin hij verzeild raakt. Uiteindelijk zien we dit, mede door het uitstekende acteerwerk van de hoofdrolspelers, graag door de vingers. Vooral Denzel Washington speelt een degelijke rol als de agent op het slechte pad. Het is met name zijn gedragen vertolking die er voor zorgt dat de kijker, vooral in het begin van de film, nauwelijks kan geloven dat Harris toch echt de slechterik van het verhaal is. Het is immers niet meer dan normaal dat je jezelf tot op zekere hoogte aan moet passen aan je omgeving om als rechercheur je werk te kunnen doen. En wat is er dan mis mee om akkoordjes te sluiten met de kleinere crimineeltjes om uiteindelijk de grote jongens achter slot en grendel te krijgen? En wat is er mis mee om af en toe buiten het boekje te gaan, als geoorloofde procedures louter nul op het rekest leveren? Agent Jake Hoyt danst echter wel erg lang naar de pijpen van Harris en zijn rol had snel ongeloofwaardig kunnen worden, ware het niet dat de toeschouwer door het overheersende spel van Washington in hetzelfde ootje wordt genomen als het karakter van Ethan Hawke, waardoor zijn reacties en meegaande gedrag geloofwaardig worden gemaakt.

Training Day2Jammer genoeg kunnen deze zaken er niet voor zorgen dat Training Day bestempeld kan worden als een uitzonderlijke film. Hoewel er genoeg te genieten valt om de film meermalen te bekijken, komt ze op geen enkel moment in de buurt van geassocieerde juweeltjes als Ferreras Bad Lieutenant of Scorceses Mean Streets. Hoe je het ook went of keert en ondanks het sterke scenario en het behoorlijke acteerwerk, is de film niet meer dan een doodgewone politie-thriller; een degelijke, goed gestructureerde en uitgebalanceerde politie-thriller wel te verstaan, maar niet meer dan dat. Dat Training Day derhalve toch een Oscar-nominatie heeft gekregen voor `beste film` en er vandoor ging met het beeldje voor de beste acteur is vanuit de cultuur van de Acadamy Awards wel te begrijpen, maar het blijft een wrang gevoel dat er in hetzelfde jaar betere films zijn gemaakt en er betere acteerprestaties zijn weggezet. Maar ja, daar zijn we ondertussen wel aan gewend. Het spel is schaken, niet dammen.

Gegevens over de film
Regisseur - Antoine Fuqua
Producent - Robert F. Newmeyer, Jeffrey Silver