Red Star Belgrade

Bobvos | 15 november 2002

Secrets and Lies

Red Star BelgradeIn iedere recensie die je van Red Star Belgrade onder ogen krijgt, zul je weer geconfronteerd worden met het feit dat de naam van dit illustere "husband-and-wife team" afkomstig is van de Joegoslavische omni-sportvereniging Rode Ster Belgrado. Volgens RSB`s zanger en multi-instrumentalist Bill Curry koos hij voor de naam uit pieteit met het leegplunderen van Rode Ster Belgrado door de Europese topclubs, nadat de voetbalafdeling in het seizoen 1990-1991 verrassend beslag had weten te leggen op de toenmalige Europa Cup 1.

Voor voetbal moeten we deze keer niet bij Bill en zijn drummende vrouw Graham Curry zijn; het is de vierde officiele cd "Secret & Lies" die hier in deze recensie centraal staat, weer gevuld met twaalf, volgens Bill Curry "depressing rocksongs". Opener "Drowning" zet gelijk al de toon: Bill Curry verhaalt over een op een fatale wijze afgelopen relatie met op de achtergrond het meer dan stevige gitaargeluid van gast Rick Rizzo (Eleventh Dream Day). Het nummer haalt herinneringen op aan RSB`s "Favorite Thing", ooit drie keer programma-opener van Jan Donkers` toenmalige "Doubleplay".

Ook de volgende nummers: "Secrets & Lies"en "Insecure Popstar" bezitten dit integrerende gitaargeluid, dat het zeker goed zal doen bij liefhebbers van Neil Young & Crazy Horse  en de indie-pop van Built to Spill. Het laatst genoemde nummer bevat weer een aantal voorbeelden van de scherpe pen van ex-journalist Bill Curry, want wat te denken van het volgende: "Mariah married a label head. Celine Dion" is in her manager`s bed. I really think Courtney killed Kurt"; dat is even slikken. Maar dan weer prachtig eindigend: "Self-respect is a terrible thing. Self-respect is an albatross these days". Muzikaal wordt er daarna even gas teruggenomen in "The Stalker Talks to the Jury", waarin de titel al aangeeft dat Curry oog heeft voor personen aan de zelfkant van de maatschappij.Het is dan niet moeilijk Bill Curry te vergelijken met een artiest als Johnny Dowd, ook bekend om zijn zwartgallige en ironische teksten. In "Secret and Lies III (Organ Blues) klinkt RSB dan ook als Johnny Dowd: dezelfde huppelende orgellijnen en een door een decoder vervormde stem."Twinkle" valt dan ineens uit de toon als mid-tempo country-song met prachtig pedal-steel werk van Louis Levinson; het betreft hier een bewerking van een aloud RSB-nummer overgebleven van de sessies van voorganger "Telescope". In "We Tried" is de bitterheid weer terug, maar nu voorzien van een wonderschoon Utah Caroll-melodietje. In "Hong Kong Farewell (The Sun Sets a Little Sooner on the British Empire)" zegt de titel voldoende over de thematiek, maar doet een banjo prachtig werk om de lucht op te klaren, waarna we verrassend genoeg optimistisch eindigen met "The Sun Will Shine"; een opmerkelijke titel, want luidde Red Star Belgrade`s eerste, op een obscuur label verschenen, cd niet "Where The Sun Doesn`t Shine"?

Het lijkt dus dat voor Red Star Belgrade de cirkel rond is en er weer een erg goede cd in de platenzaak ligt. Laat je niet afschrikken door de soms wat zwaarmoedige teksten - sommige fans gaan toch ook uit hun dak bij Randy Newman- en het stevige gitaargeluid van de eerste nummers. De productie van deze cd is meer dan goed te noemen, met dank aan geluidstechnici als Tim Harper, Chris Stamey en Mike Hagler en ... dat is bij de oudere RSB-cd`s wel eens anders geweest.

Informatie
Websites: Red Star Belgrade, RSB fansite, Blue Rose Records

Over de CD