Tom & Thomas

Jan Luijsterburg | 10 februari 2003

Tom & Thomas

Na de sprookjesachtige schaakfilm Lang Leve de Koningin heeft Esmé Lammers een heel andere jeugdfilm gemaakt. Een flink spannend avonturenverhaal over een jongen, Thomas, die een denkbeeldig vriendje heeft, Tom. Dat denken de volwassenen in de omgeving tenminste. Thomas is geadopteerd, leeft met zijn stiefvader, een kunstschilder, zijn stiefmoeder is overleden. Tom zien we als een schoffie in een weeshuis waar een streng regime heerst en vreemde dingen gebeuren. Als Tom pijn heeft voelt Thomas dat ook, ze lijken telepathisch met elkaar in contact te staan. Uiteindelijk ontmoeten ze elkaar in een spiegelhuis. Visueel en dramatisch een prachtige scène. Als de levens elkaar gaan kruisen ontstaat een wirwar aan misverstanden en spannende verwikkelingen. Hier en daar wat erg toevallig, maar toch vooral meeslepend en ontroerend.

Tom & Thomas

Tom & Thomas is zowel voor kinderen (vanaf een jaar of acht) als volwassenen een lekkere, knapgemaakte speelfilm met internationale allure. Het verhaal speelt in Londen gehuld in kerstsfeer, en is gemaakt met een Engelse cast. De DVD biedt de keuze uit de oorspronkelijke versie met ondertiteling en een Nederlandse nasynchronisatie. Hoewel deze knap gemaakt is, met stemmen van onder meer Monique van de Ven, Derek de Lint (die ook meespeelt), Peter Blok en Danny de Munk, lijkt me voor de doelgroep van de film de Engelstalige versie te prefereren. Het beeld ziet er fraai gedetailleerd uit. De tweeling is gespeeld door de buitengewoon sterk acterende Aaron Johnson. Sequenties waarin Tom en Thomas samen in beeld zijn zien er heel natuurlijk uit, door knappe staaltjes trucage. In de actiescènes is de hand van de specialist Dick Maas te herkennen.

Tom & Thomas

Als extra`s zijn meegeleverd een vrij gebruikelijke, Engelstalige making of van ruim 20 minuten, waarin ook de trucage uitgebreid aan bod komt, en een kort filmpje over de casting van Aaron Johnson. Tevens is er een commentaarkanaal waarop Esmé Lammers in het Nederlands uitleg geeft. Dit is een buitengewoon boeiend betoog voor iedereen die meer wil weten over hoe een film precies tot stand komt. Allerlei middeltjes en wetenswaardigheden over hoe je een verhaal effectief in beelden vertelt worden uit de doeken gedaan. Meer educatief dan entertainment, deze zinvolle bonus. In dit verband maakt ook de uitgebreide selectie storyboards duidelijk hoe gedegen een film voorbereid wordt alvorens het daadwerkelijke filmen begint.

Tom & Thomas

Als geheel is Tom & Thomas een fraai verzorgde, prachtige DVD die een groot publiek moet aanspreken. Onbegrijpelijk dat deze film in de bioscoop geen groter succes was. Wellicht omdat er op de moeilijk bereikbare, wat oudere jeugd gemikt wordt, die dit type jeugdfilms niet `cool` genoeg vindt. Dat wil zeggen niet Hollywood-glad genoeg. Inderdaad zijn in Tom & Thomas de wat rauwere kantjes die de Europese cinema kenmerken goed herkenbaar. Alleen maar een gigantisch voordeel, zou ik zeggen.

Over de DVD:
Regie en scenario: Esmé Lammers
Productie: Laurens Geels en Dick Maas, First Floor Features