Spirited Away

Jan Luijsterburg | 17 december 2003

Spirited Away

Spirited AwaySen to Chihiro no kamikakushi, zoals de oorspronkelijke titel luidt, is over de hele wereld een enorm succes geworden. Een Japanse tekenfilm van een oude meester van het ambacht, Hayao Miyazaki. Onder de vele prijzen die de film mocht ontvangen waren de Oscar voor de beste animatiefilm, de Gouden Beer van het Film Festival Berlijn, en in Nederland de publieksprijs van het Festival van de Fantastische Film Ă©n de juryprijs van het Cinekid Film Festival. Veel lof, en terecht, want dit fantastische sprookje is een genot voor jong en oud.

Het verhaal gaat over het meisje Chihiro, die met haar ouders in een verlaten pretpark terechtkomt als vader een verkeerde afslag neemt. Ze kijken rond en vinden tot hun verbazing een rijkgevuld buffet. De ouders doen zich flink tegoed. Chihiro kijkt rond en ontmoet een jongen, Haku, die haar waarschuwt voor dreigend gevaar. Te laat, want de ouders zijn al veranderd in moddervette varkens. Dat is schrikken voor de bangige Chihiro. Ze gaat op zoek naar hulp, en belandt in een reeks avonturen die doen denken aan Alice in Wonderland.

Om de gedaanteverwisseling ongedaan te maken moet ze een gierige oude heks ter wille zijn. Dat houdt in dat ze haar naam en identiteit inlevert en als slaaf in het badhuis voor de goden aan de slag gaat. Ze komt terecht in een badhuis voor geesten (Rei) en goden (Kami), wezens die diepgeworteld zijn in de Japanse cultuur. De meest bizarre verschijnen komen voor een wasbeurt, en er heersen bijzondere regels die Chihuro niet zonder vallen en opstaan leert kennen. Niets is wat het lijkt, gedaanteverwisselingen zijn aan de orde van de dag. Als Chihiro een treinreis over water maakt zit de coupé vol schimmen. Ze wordt vergezeld door een `gezichtloze`, een stil figuur die heel lief `uh` zegt, maar zich eerder in het badhuis als een vraatzuchtig menseneter ontpopte. Gelukkig spuugde hij iedereen weer levend uit. Gebraakt wordt er regelmatig in de film, het meest door een moddermonster dat wel erg hard aan een bad toe was. Het inleveren van identiteit, je naam, is een probleem waar ook Haku mee kampt. Zo zijn er meerdere personen te redden.

Spirited AwayOndanks de redelijk lange speelduur verveelt Spirited Away geen moment. Daar krijg je ook geen tijd voor, want het verhaal kent vele verrassende wendingen en een behoorlijk tempo, zonder te lijden aan het luidruchtig gehaast van de hedendaagse Disney producties. Het ouderwetse handwerk van de tekeningen is sfeervol, virtuoos en af en toe behoorlijk spectaculair. Het sluit perfect aan op de ongebreidelde fantasie die het verhaal kenmerkt.

Nog voor ik de naam controleerde viel me op dat de muziek wel van dezelfde componist moest zijn als van Kikujiru (https://hifi.be/recensies/1793). Joe Hisaishi heeft een talent voor zoete filmmelodieen die zich meteen in je hoofd vastzetten.

Spirited AwaySpirited Away is een perfecte introductie tot een hier vrij onbekende, maar zeer rijke cultuur van Japanse animatiefilms. Niet zo geschikt voor al te kleine kinderen, vanaf een jaar of acht zou ik denken. De Nederlands/Vlaamse nasynchronisatie lijkt voor deze doelgroep niet zo zinvol, en is zeker ook niet aanbevelingswaardig. Wel erg jammer dat de DVD, die er prima uitziet, niet de vele extra`s bevat die wel op buitenlandse versies staan. Er valt namelijk heel wat uit te leggen bij dit vaak raadselachtige verhaal. Ook zonder bonussen is de film echter goed te volgen en zeker niet te versmaden.

Aanvullende Informatie :
DVD : Spirited away/Sen to Chihiro no kamikakushi
Label: Paradiso Entertainment