REVIEWHelios

Helios Stargate cd-speler

Philip van Deijk | 19 februari 2004 | Helios

Poort naar het firmament

Helios Stargate cd-spelerJe vraagt je wel eens af of het verstandig is om in deze technologische tijd een apparaat te recenseren dat eigenlijk maar één ding kan. De meeste apparaten die tegenwoordig ontworpen worden zijn voor multifunctioneel gebruik.

Denk hierbij aan de nieuwste generatie voorversterkers waarvan een steeds groter wordende groep tegenwoordig uit is uitgerust met een decoder voor home-cinema gebruik of denk aan onze aloude vertrouwde Cd-speler die is voorzien van steeds meer technische snufjes als dvd/sacd/mp3 comptabiliteit.

Waarom dan toch een simpele Cd-speler vraag ik me af. Het antwoord hierop is niet echt eenvoudig, maar ik merk dat er, ondanks de grote aanwas van multiplayers, nog altijd een markt is voor merken hun ziel en zaligheid in een cd-speler stoppen. Zo heb ik de afgelopen tijd de beschikking gehad over een fantastische speler waarvan de eindtrap voorzien is van een setje buizen. Op de VAD-show liep ik Cor Dekker van Eurogram International tegen het lijf. Eurogram is de importeur van onder meer de beroemde Helios Cd-spelers. Een afspraak om één dezer spelers in huis te halen was snel gemaakt. En het ging niet om de eerste de beste speler, maar om het topmodel in een space-achtige behuizing, luisterend naar de illustere naam "Stargate". De "Stargate" draait al een aantal jaren mee, maar heeft in die tijd de nodige modificaties ondergaan waardoor deze speler moeiteloos mee kan spelen in de top van de markt.

Stargate exposed

Helios Stargate cd-spelerDe Stargate is een fantastisch uitziende Cd-speler die bij allen die hem mochten aanschouwen, de nodige aahhh`s en oooooh`s heeft ontlokt. De speler is gemaakt van zwart acryl en laat zich moeilijk omschrijven. De bijgevoegde foto’s moeten meer duidelijkheid geven hoe de speler eruit ziet, beter dan zich in 100 woorden laat omschrijven. Al was fotograferen een crime door het hoogglans uiterlijk. Nostalgisch is de klep die met de hand geopend moet worden en doet mij onherroepelijk denken aan een draaitafel met stofkap. Stilletjes besluipt mij het voorgevoel dat het geluid mij daar aan zal herinneren, maar dat kom ik spoedig te weten. De speler is met zijn slordige 8 kilo redelijk zwaar voor het relatief ranke formaat. Eén van de oorzaken hiervan, is de rijkelijke aankleding van de binnenzijde met loodbitumen, maar ook aan het loopwerk waar heel veel aandacht aan is besteed. Het betreft een zwaar gemodificeerd Philips CDM 12.9 loopwerk dat onder de naam “Gyropoint” door het leven gaat. Kort gezegd berust dit type loopwerk op het principe van een speciaal ontwikkelde kogel die in een aantal veren is opgehangen.

De constructie moet aan zeer hoge eisen voldoen om het loopwerk zo stabiel mogelijk te maken. Ook draagt de constructie er toe bij dat hinderlijke trillingen van buitenaf niet bij de essentiele onderdelen kunnen komen. Dit uiteraard om te verkomen dat door allerlei externe factoren het geluidsbeeld te veel verstoord raakt. Na goedkeuring van het loopwerk door het Franse ontwikkelteam kon het digitale gedeelte eraan gekoppeld worden. De Fransen doen hier, begrijpelijkerwijs, heel geheimzinnig over, maar de hoofdmotor van dit digitale geweld draait om een tweetal 18-bits Delta-Sigma converters. Samen in deze opstelling goed voor een “theoretische” 36 bit conversie. Proefondervindelijk is door Helios vastgesteld dat de schakeling meer "analoog" klinkt dan een enkele 18-bit converter. Een verdere wetenswaardigheid is dat deze speler volledig "dual-mono" is opgebouwd en volledig in "klasse A" opereert. U krijgt dit brok techniek voor een bedrag van 5.995 euro overhandigd, inclusief een afstandsbediening waarmee u vanuit uw luie stoel de Stargate feilloos kunt bedienen.

Geen techniek meer

Helios Stargate cd-spelerHet is mooi geweest met het technisch gepraat. Het belangrijkste gebeuren staat voor de deur; het uit de doos halen van de speler om hem vervolgens met mijn eigen systeem te integreren. Kleine bijkomstigheid is dat de importeur niet alleen de Stargate bij zich heeft, maar de laadruimte van zijn auto ook nog heeft voorzien van wat extra speeltjes. Achtereenvolgens werden een KR Enterprise geïntegreerde versterker, een set KR Enterprise Galaxy SP-1 luidsprekers inclusief stands, een volledige set bekabeling van Harmonic Technology en als laatste, een audiorack in mijn luisterruimte gedragen. Genoeg dus om me de komende wintermaanden uitstekend mee te kunnen vermaken.

De set is als tweede set naast mijn eigen set geplaatst, zodat ik gemakkelijk de logerende apparatuur met mijn eigen set kon laten meedraaien. Primair draait het in deze recensie om de Helios Stargate Cd-speler en hier zal mijn luisterervaring dan ook voornamelijk op gericht zijn. Ik beluister de andere componenten uiteraard wel in mijn eigen set en zal de bijzondere en kenmerkende eigenschappen kort met u delen. Het overgrote deel van de tijd is de Stargate aangesloten op de Marsh P2000/Marsh A400s combinatie, welke op hun beurt Avalons aanstuurden. Alle interlinks waren van Sign-Audio, de luidsprekerkabels SL-versies van Nirvana. Als echte analoge tegenhanger dient een VPI Scout/Clearaudio Victory combinatie waarvan het signaal wordt versterkt via een Clearaudio Basic Symmetry phono-versterker.