The Rocks - Yessssssss!!!!

Luc van Gaans | 12 augustus 2004

Ze noemen zichzelf Rock´n´Roll Idiots, deze 5 koppige Engelse formatie. Ouderwetse punk, gestoeld op een leest van Blondie, The Clash, Stones en (natuurlijk) Sex Pistols. Je kunt nu eenmaal geen punkpop spelen zonder die onvermijdelijke vergelijking. Yessssssss!!!! is stevig, spetterend, schreeuwerig, soms verrassend, maar wel kost voor de echte liefhebber. Punkrock in optima forma.

The Rocks - YessssssssDe band is samengesteld door de leden van het eerste uur, leadzanger James Taylor en gitariste Sarah Bacon. Slechts driemaal werd gerepeteerd om vervolgens af te reizen naar New York voor de muzikale vuurdoop. Onder het mom van ´Geen flauwekul, lekker rocken met die handel, het gas erop, gaan met die banaan en het dak eraf´ werd het publiek getrakteerd op regelrechte energie. Ik ben niet bij de concerten geweest, maar na het beluisteren van Yessssssss!!!! kun je er wel een beeld bij vormen. Dat moeten heftige avonden geweest zijn. Overigens bedoel ik daarmee niet dat het louter drie-akkoorden-harde-stamp-bagger-gitaren-gil muziek is. De stukken zijn goed opgenomen, soms verrassend goed gearrangeerd en doen volledig recht aan de eigenschappen die punk moet hebben. Door de stevige gitaarpartijen wordt de zang overschaduwd. Maar zo moet het ook gewoon klinken.

The Rocks Can You Hear MeDe debuutsingle ´Everybody in the place´ werd met veel lof ontvangen. Het is dan ook terecht de ouverture van Yessssssss!!!!. Daarna volgen nog maar slechts 6 nummers. Voor je het weet (krap 20 minuten) is het voorbij. Vergis je dan ook niet, Yessssssss!!!! is niet bedoeld als langspeel cd, maar als verzameltje van de eerste paar singeltjes. De eerste echte cd is in de maak en komt binnen afzienbare tijd uit. Maar dit is alvast een mooie opwarmer, let wel, voor hen die van dit genre houden. Als je destijds al nerveus werd van Johnny Rotten en de zijnen moet je deze punkbeurt aan je voorbij laten gaan. Vinden de buren vast niet erg trouwens.

Scratchy records 2003
recorded by Pat Collier at Gravity Shack
Speelduur: 20.53 minuten.