REVIEWDenon

Denon AVR-770/DVD-770 en Mirage Omnisat

Patrick Hendriks | 23 september 2004 | Denon

Iedereen die tot nu toe niet over wilde stappen op surround, omdat de receivers van die grote lompe apparaten zijn, of omdat al die grote luidsprekers het huis ontsieren, of omdat het allemaal zo kostbaar wordt, zou eens de Denon AV-770 set met Mirage Omnisat Micro luidsprekers moeten bekijken en beluisteren. Allereerst zijn de componenten geen lompe apparaten: de receiver en de DVD-speler zijn beide slechts 8 cm hoog en 43,5 cm breed. De luidsprekers van Mirage zijn zeer compact van afmeting en klinken groter dan de afmetingen doen vermoeden.

Mirage Omnisat (c) Xingo (c) Xingo (c) XingoEn de prijs is ook niet extreem: voor 1000 euro heb je zowel de receiver als de DVD-speler. De luidsprekerset kost 1500 euro en bestaat uit 5 satellieten en een subwoofer. Gebruik je je huidige luidsprekers als front luidsprekers, dan heb je voor 2.500 euro een set in huis waarmee je volledig 7.1 surround kunt beleven. De receiver heeft zes eindversterkers en is dus eigenlijk bedoeld voor 6.1 surround. Maar omdat de twee achterkanalen bij 7.1 surround beide dezelfde signalen voeren, is het mogelijk het zesde kanaal naar beide achterluidsprekers te voeren door de luidsprekers parallel op dat kanaal aan te sluiten. De set is voor surround-gebruik als complete 5.1 filmoplossing aangesloten en natuurlijk ook als 7.1 surround set met als front luidsprekers mijn eigen Kef Reference model 3 luidsprekers.

Daarnaast heb ik de Denon set samen met mijn Kef`s gebruikt om de geluidskwaliteit bij het afspelen van CD`s te beoordelen. De kwaliteit werd vergeleken met mijn eigen Quad 77 set. Dit werd niet uitgevoerd om de twee sets in absolute zin met elkaar te vergelijken, maar om te kijken waartoe de Denon set in staat was. Vervolgens heb ik alleen de DVD-speler op mijn Quad installatie aangesloten om alleen de DVD-speler te beoordelen in het gebruik als CD-speler. Hierdoor kreeg ik een goed beeld van de kwaliteit van zowel de DVD-speler als de surround receiver, zowel met muziek als film.

Surround receiver

De surround receiver is, zoals eerder gezegd, compact gebouwd en toch zijn er zes eindversterkers van 100 W (bij 6 Ohm) in aanwezig. Voldoende vermogen om in huiskamers van ruime afmetingen volop te genieten van film op DVD. De surround receiver ondersteunt alle huidige gangbare Dolby- en DTS-formaten, inclusief de EX versies, waarbij het geluid in 6.1 formaat is gemixed. Onder andere de Lord of the Rings trilogie is in het EX formaat gemixed, dus die is regelmatig in de DVD-speler gelegd!

Het uiterlijk van de receiver is strak en er zijn niet overdreven veel bedieningsknoppen op aanwezig. Het display van de receiver is in spiegelend glas uitgevoerd, niet geheel mijn smaak, maar na verloop van tijd valt dat niet meer zo op. Minder blij was ik met de grote blauwe leds boven de aan/uit knop van zowel de receiver als de DVD-speler. Bij gebruik van de set geven die behoorlijk veel licht. Het had voor mij wat minder groot en fel gemogen, maar dat blijft uiteraard een smaakkwestie. In stand-by is het bescheidenheid ten top: een piepklein rood ledje geeft aan dat het systeem in rust is. De intensiteit van het display kan ingesteld worden, maar helaas kon dat niet bij de DVD-speler. Verder viel het mij op dat de display van de receiver wat minder scherp oogde dan dat van de DVD-speler, wat volgens de importeur eigenlijk ook amper te verhinderen is. De belangrijkste knoppen op de receiver zijn de draaiknoppen voor de bronkeuze en het volume. Deze zijn dan ook wat groter uitgevoerd dan de overige knoppen en laten zich prettig bedienen.

Aan de achterzijde van de receiver is het behoorlijk druk: analoge geluidsingangen, digitale geluidsingangen, zes paar luidsprekeraansluitingen, video-ingangen en -uitgangen, het zit er allemaal op. Zelfs een component video in- en uitgang zit erop! Het enige dat ontbrak waren analoge uitgangen van de audio signalen (behalve die voor de subwoofer natuurlijk): mijn televisie heeft een ingang waarmee de front luidsprekers in de televisie gebruikt kunnen worden als center luidspreker. Daarvoor is echter wel het analoge variabele center kanaal signaal uit de receiver nodig. Ook uitbreiding van de receiver met extra/betere versterkers is hierdoor onmogelijk.

Denon AVR-770 set (c) Xingo

Het configureren van de receiver gaat eenvoudig: via het on-screen setup-menu kan de luidsprekerconfiguratie worden ingegeven. Daarnaast moeten de afstanden van de luidsprekers tot de luisterplek en het geluidsvolume per luidspreker worden ingesteld. Zo zijn mijn Kef`s nogal gevoelig (91 dB bij 2.83V ruis op 1 meter), waardoor deze iets moesten worden afgezwakt. Dat instellen dient natuurlijk wel met een geluidsmeter te gebeuren, want op het gehoor zit je er al snel zo`n 2 dB naast. Verder kan ingesteld worden of het subwoofersignaal alleen naar de subwoofer moet of ook naar de frontluidsprekers.

DVD-speler

De DVD-speler past qua uiterlijk perfect bij de receiver. Beide componenten horen bij elkaar en worden dan ook als set verkocht. De afmetingen van de speler zijn gelijk aan die van de receiver. Aan de achterzijde is het heel wat rustiger dan bij de receiver. Naast de uitgangen voor beeld (composiet, S-Video, Scart en progressive component) zijn er 2 digitale uitgangen voor geluid (optisch en coaxiaal) en natuurlijk de analoge stereo uitgangen. De speler accepteert praktisch alle huidige verkrijgbare glimmende schijfjes, behalve DVD-audio schijven en (niet-hybride) SA-CD’s. Ook CD-roms met foto`s geeft ‘ie prima weer. Iedereen die zijn digitale foto`s als backup op CD-rom brandt, kan dus die backup gebruiken om de foto`s via de DVD-speler op de televisie te tonen. Een handige optie! Ook MP3 en zelfs Windows Media geluidsbestanden (WMA) worden afgespeeld.

De DVD-speler heeft zoals gezegd een progressive scan uitgang. Bij progressive scan worden de beelden niet volgens het standaard televisie principe opgebouwd (eerst worden dan de even beeldlijnen geschreven en vervolgens de oneven), maar gewoon beeldlijn voor beeldlijn, zoals bij computers het geval is. Het resultaat is kortweg gezegd een hogere beeldkwaliteit doordat het beeld rustiger is. Gelukkig heeft mijn net aangeschafte televisie zo`n progressive scan ingang, dus ik kon het verschil in beeldkwaliteit met de scartaansluiting goed vergelijken. Helaas kreeg ik via de progressive scan uitgang geen goed beeld. Wel was duidelijk zichtbaar dat het beeld rustiger oogde, maar het beeld was hier en daar verschoven. Om dat wat beter te kunnen zien heb ik een test-DVD in de speler gestopt waarop beelden stonden met verticale lijnen. Bij de progressive scan uitgang zwabberden die verticale lijnen heen en weer. Waarschijnlijk betreft het hier een probleem met dit individuele apparaat, of heeft mijn nieuwe televisie een probleem...

De beeldkwaliteit van het apparaat bij gebruik van de Scart aansluiting is prima. Een mooi strak beeld met heldere kleuren en goed zichtbare details.