BJ Nilsen - Fade to White

Jan Luijsterburg | 10 februari 2005

Benny Nilsen uit Stockholm bewerkt omgevingsgeluiden op zijn laptop tot duistere soundscapes. Tot voor kort deed hij dat als Hazard, maar nu prijkt zijn eigen naam op deze uitgave van het Britse, in abstracte ambient gespecialiseerde labeltje Touch.

BJ Nilsen - Fade to WhiteDe Touch CD’s vallen op door hun even sobere als prachtige verpakkingen, vormgegeven door Jon Wozencroft. Het ‘digi-pack’ rond Fade to White bevat drie foto’s. Op de achterkant een door spinnenwebben bedekt raam, binnenin een ondersteboven afgedrukte boom, die zo bijna op een bliksemschicht lijkt. Van de foto op de voorkant is niet precies vast te stellen wat het is. Wellicht een uitvergroot stukje muur, misschien zelfs een detail van de achterkant, maar zo afgebeeld dat het een abstract werk wordt.

Nilsen doet met zijn muziek ook zoiets. De bronnen voor het album zijn veldopnamen die hij opnam tijdens reizen door Europa. Waar een ander een foto maakt legt Nilsen geluiden vast, en overal valt wel wat te horen.

De resultaten confronteert hij met elektronische en analoge muzikale bronnen, die hij apart opnam, ook op vele locaties. Op zijn computer worden al die geluiden door elkaar gehusseld en gemanipuleerd, waardoor ze uiteindelijk onherkenbaar, en daarmee voor de luisteraar abstract worden. Fade to White is een treffende titel: alles leidt uiteindelijk tot ruis.

Naar melodieen of ritmes is het dan ook vergeefs zoeken op deze CD. Soms lijken misthoorns herkenbaar, maar meestal klinken er lange, diffuse geluiden in de meest uiteenlopende frequentiegebieden. Zeker geen muziek om de luisteraar te behagen in een lekkere chill-out, want niet alle frequenties zijn prettig. Vooral het gepiep in het lange slotstuk Nine ways till Sunday is uiterst tandartsboorachtig.

Nilsen staat in een lange traditie van grensverleggende geluidspioniers, die hun experimenten slechts aan een minuscuul publiek kwijt kunnen, ver van de commerciele muziekindustrie. Het is een hele pure vorm van muziek, geluid moet het werk doen, want iets anders is er niet. Net als bij verwante geesten en labelgenoten als Biosphere en Fennesz wordt een totaal andere houding bij de luisteraar verondersteld dan bij conventionele muzieksoorten. Als je je er voor open kunt stellen word je verrast en openen zich onvermoede vergezichten. Het dagelijks leven klinkt soms heel bijzonder.

Voor wie er geen genoeg van kan krijgen of eens kennis wil maken: als aanvulling plaatste Nilsen nog twee stukken die de CD niet haalden op zijn website.

6 tracks: 45:32
Label: Touch # TO:65