13 & God

Jan Luijsterburg | 12 mei 2005

The Notwist uit München en het atmosferisch hiphop-collectief themselves uit San Francisco hebben met elkaar gemeen dat ze graag met andere muzikanten samenwerken. Aangezien ze elkaar erg goed vonden en het klikte bij een ontmoeting was het dan ook logisch dat ze samen gingen opnemen.

13 & godThe Notwist was ooit een heftige punkband, maar ontwikkelde een uniek eigen geluid, waarin krakende elektronica en kamermuziekachtige arrangementen voor blazers en strijkers tot een heel apart en gesofisticeerd resultaat leiden. De sfeer is altijd ingehouden, met fluisterzachte zang met zo weinig mogelijk emotie, de liedjes prachtig. Met name hun twee recentste albums, Shrink en Neon Golden, zijn meesterwerken die in geen collectie zouden mogen ontbreken.

De centrale figuren in de band, broers Markus en Micha Acher en Martin Gretschmann, solo actief als Console, maken ook in vele andere verbanden muziek, die altijd prima en erg interessant is. Bekendst zijn Luli Puna en Tied + Tickled Trio. Leden van die bands doen ook mee aan het project 13 & God.

De aan het label Anticon verbonden Adam “doseone” Drucker, Jeffery “jel” Logan, and Dax Pierson, oftewel themselves, zijn een apart clubje in de hiphop scene, met hun poetische teksten en origineel gebruik van samples en keyboards. Subtle en cLOUDDEAD zijn enkele van de genreoverstijgende samenwerkingsverbanden waar zij bij betrokken waren.

13 & God kwam tot stand door het heen en weer mailen van ideeen, gevolgd door opnamen in München. Het resultaat klinkt zeer vertrouwd voor deze Notwist liefhebber. Met themselves was ik niet bekend, wat het moeilijk maakt de Amerikaanse inbreng precies in te schatten. Uitzonderingen zijn de vaak smurfachtig vervormde raps die zich fraai mengen in de rijke arrangementen. Ook in enkele collage-achtige soundscapes vermoed ik de hand van themselves. De hiphop invloed is zeker niet dominant aanwezig: ook de zang van de Notwist leden is veel te horen, waardoor veel van de nummers niet misstaan hadden op een Notwist album, het aanstekelijke popliedje Men of Station voorop.

Dit is het werk van pure muziekliefhebbers die niet hun eigen ego de muziek laten domineren (de naam themselves en het feit dat ze dit project als een ‘supergroep’ aanduiden schat ik in als ironisch). Avontuur krijgt de voorkeur boven gebaande paden, en dat is altijd te waarderen. Als het resultaat dan ook nog zo welluidend en boeiend is als 13 & God kunnen we niet anders dan heel blij zijn met dit mooie schijfje.

10 tracks, speelduur 49:32
Label: Anticon www.anticon.com / Alien transistor www.alientransistor.de
Distributie: de Konkurrent www.konkurrent.nl