British Band Classics Vol. 2

Jan de Jeu | 26 mei 2005

Op het moment dat ik deze LP voor het eerst in mijn handen houd komen de herinneringen terug. De meerdere malen dat ik aanwezig was bij optredens van de marinierskapel en de luchtmachtkapel. Of die keer dat ik in Delft de militaire taptoe bijwoonde en met name onder de indruk was van de Britse bands. Aan die bands was te horen dat Groot-Brittannie een rijke traditie heeft op het gebied van militaire muziek.

British Band ClassicsTerugkijkend kan ik geen reden bedenken waarom ik deze muzieksoort min of meer uit het oog verloren ben. Of het moet zijn dat er nog zo ontzettend veel andere soorten muziek zijn. De constatering dat platenmaatschappijen in hun klassieke muziek catalogus relatief weinig ruimte inruimen voor muziek van militaire bands zal er ongetwijfeld aan bijgedragen hebben.

En na zo veel jaren nu dan een door Speakers Corner Records fraai uitgevoerde re-issue van een welhaast legendarische opname. De door C.R. Fine en Robert Eberenz in november 1958 in het Eastman Theatre in Rochester New York opgenomen en door Wilma Cozart geproduceerde "British Band Classics Vol. 2" waarvan de originele persing zelfs voor veel geld nog maar nauwelijks te koop is.

De Duitse platenmaatschappij heeft de beschikking gekregen over de originele mastertapes van de opnamesessie en ze opgepoetst tot een fris en helder klinkend hoogstandje. De goede imaging, tonale balans en ruimteafbeelding, maar met name de grote dynamiek trekken de aandacht.

Gegeven de eerder genoemde rijke traditie kan ik me voorstellen dat de purist zich afvraagt waarom er in 1958 niet gekozen is voor een Engelse band en dirigent. Wie zich echter realiseert dat de Amerikanen met hun vele windensembles en High School bands een zo mogelijk nog rijkere traditie op dit gebied hebben, zal de keus niet alleen begrijpen maar deze zelfs toejuichen wanneer hij hoort op welke gedegen en gedreven wijze het beroemdste wind ensemble uit de vijftiger jaren de Britse composities onder leiding van zijn illustere dirigent uitvoert.

Gordon Jacob`s "William Byrd" suite is gebaseerd op een 17e eeuws stuk dat oorspronkelijk geschreven is voor klavecimbel en in de Amerikaanse uitvoering tot een rijk geschakeerd kleurenpalet van timbres wordt. "Hammersmith" - Prelude and Scherzo for Military Band, Op. 52 is van de hand van Gustav Holst en het roept herinneringen op aan zijn uit het bekende "The Planets" afkomstige "Neptune". Er zit een fraaie opbouw in de LP die zacht begint en eindigt in de climax van de "Imperial Coronation March" van William Walton waarin de musici zich volledig laten gaan.( u bent gewaarschuwd)

Aanvullende informatie
Format: 180 gram virgin vinyl Mercury SR-90197
Label: Speakers Corner Records