Nina Simone - Nina Simone and Piano!

Jan de Jeu | 11 augustus 2005

Dit is zoooo mooi! Zoals er boven de linernotes staat; This is "Pure" Nina. Nina en haar piano cq orgel, hooguit begeleid door zichzelf door middel van een overdub. En het is meer dan voldoende. Zoals Nina in het leven haar eigen(zinnige) weg ging, zo persoonlijk klinken de selecties op deze heerlijke LP.

Nina Simone - Nina Simone and Piano!De tederheid waarmee ze "I Get Along Without You Very Well" ten gehore brengt maakt dat iedere andere eerder gehoorde interpretatie wegzinkt in vergetelheid. Misschien komt de kwetsbaarheid die ze in dit nummer uitstraalt wel zo intens over omdat ze meestal juist haar prachtige strijdbare kant tot uitdrukking laat komen.

Een kracht die meteen al in het eerste nummer tot uitdrukking komt in de bijna beangstigende passie waarmee ze "Seems I’m Never Tired Lovin’ You" zingt. De black spiritual "Nobody’s Fault But Mine" is haar op het lijf geschreven, evenals het aangrijpende "I Think It’s Going to Rain Today" waarin het iedere luisteraar duidelijk moet worden dat Nina alles meegemaakt heeft wat dit ondermaanse leven voor iemand met haar achtergrond in petto zou kunnen hebben. Hetzelfde geldt eigenlijk voor het daarop volgende "Everyone’s Gone to the Moon" dat ze met aangrijpende expressiviteit en vertwijfeling de microfoon in slingert. Kant één wordt afgesloten met "Compensation", een gedicht van Paul Lawrence Dunbar, dat voor mijn gevoel niet helemaal het hoge niveau van de overige songs haalt.

Na dit door gospelinvloeden gedragen nummer toont Nina in het begin van het eerste nummer van kant twee dat zij ooit opgeleid is tot concert pianiste. "Another Spring" begint met uitbundige pianoklanken gevolgd door een praatzingende Nina die verhaalt over de ellende die haar leven op dat moment kenmerkt om ten slotte te besluiten met de hoop die de komende lente brengt. Heel indrukwekkend met opnieuw duidelijke gospelinvloeden. "The Human Touch" toont Nina’s aanleg voor het neerzetten van een geweldige ballad. Het voorlaatste nummer heb ik aan het begin al als eerste genoemd. Het blijft het meest sterke, het dikste kippenvel veroorzakende, stuk van deze LP. De afsluiter is een chanson van Jacques Brel dat in het Engels niets van zijn kracht verliest; integendeel.

Samenvattend; misschien wel het meest pure, gepassioneerde, om niet te zeggen sterkste album van Simone met een klankkwaliteit die dankzij de bekende zorg die door Speakers Corner Records aan hun heruitgaven gegeven wordt in optimale vorm op het 180 gram vinyl een plek gekregen heeft. Een onvoorwaardelijke aanrader.

Format: 180 gram virgin vinyl RCA LSP-4102
Label: Speakers Corner Records
Starkenbrook 4