Georgie Fame - The Third Face Of Fame.

Jan de Jeu | 25 augustus 2005

Wat nu? Georgie Fame? Dat is toch die Britse popzanger uit de zestiger jaren die aan beide zijden van de Atlantische Oceaan een grote hit had met "The Ballad of Bonnie and Clyde"? Inderdaad, the same. Maar voordat hij de popcharts bestormde was hij een swingende jazz zanger die in zijn vaderland blue beat, ska en R&B populair maakte. Verder was hij de leadzanger van Count Basie’s big band toen deze in 1967 en 1968 door Europa trok.

Georgie Fame; The Third Face Of Fame.Het is in die periode dat deze LP opgenomen is. Fame wordt hier begeleid door het neusje van de (Britse) zalm op jazz gebied. Bijvoorbeeld Ronnie Scott – tegenwoordig clubeigenaar in London – op sax en John Mc.Laughlin op gitaar. Alleen het eerste nummer kent een andere begeleidingsgroep. Deze opening had wat mij betreft overgeslagen kunnen worden.

Het is het eerder genoemde lied over het banken berovende paar. Dit is tevens het slechtst opgenomen deel van deze bij Pallas geperste limited edition reissue LP op 180 gram vinyl die door Ray Staff bij Alchemy gemastered is vanaf de originele ¼ inch mastertape.

Engineer Mike Ross laat met name de intiemere nummers het best klinken waarbij vooral Fame’s – voor mij althans – onvermoede vocale veelzijdigheid fraai uitgelicht wordt. Ook het tweede nummer vind ik niet echt sterk. "When I’m Sixty Four" biedt in de versie van Georgie nauwelijks nieuwe gezichtspunten.

"Ask Me Nice" en "Exactly Like You" zijn mooie arrangementen van Harry South en "Someone To Watch Over Me" valt op doordat het gezongen wordt in het dialect van Leigh, de plaats in Lancashire waar Georgie in juni 1943 als Clive Powell het levenslicht zag. Aan het eind van kant één komt in "Blue Prelude" de blues aan bod. Het is tevens één van de sterkste nummers. Samen met het tweede nummer van de B kant; het romantische "This Is Always". In het daaropvolgende "Side By Side" zingt hij een duet met zichzelf waarna "St. James Infirmary" opnieuw één van de highlights van deze Lp vormt. Zijn mellow versie van "Mellow Yellow" tenslotte klinkt beter dan het origineel van Donovan.

Format: 180 gram virgin vinyl, Capitol Cat. No: ST111671
Label: Pure Pleasure Records Limited
156 B Waldegrave Road