The Snow Walker

Jan Luijsterburg | 29 september 2005

Hoe de arrogante piloot Charlie respect kreeg voor de inuit, dat is in het ultrakort het verhaal van The Snow Walker. Na het authentieke Atanarjuat the Fast Runner is dit een veel conventioneler, behoorlijk gelikt eerbetoon aan een eeuwenoude, maar nu nagenoeg verdwenen cultuur. In het hoge noorden van Canada blijkt niet altijd sneeuw te liggen, zo blijkt uit de ongelofelijk mooie beelden van het onherbergzame lege landschap.

The Snow WalkerDie Charlie is wel een arrogante klootzak eerste klas, in het begin van het verhaal dat speelt in 1953. Hij behandelt de eskimo’s die hij met zijn vliegtuig bezoekt als minderwaardig vuil. Dat hij zich laat verleiden een aan TBC lijdende meisje mee te nemen naar de bewoonde wereld is puur te danken aan de vergoeding die hij ervoor meekrijgt, een stel kostbare slagtanden. Als ze vervolgens met motorpech crashen in het eindeloze niemandsland verandert alles.

Het verhaal is verder totaal cliché. Charlie gaat als een kip zonder kop op weg naar de bewoonde wereld, en moet al snel vaststellen dat het meisje over heel wat betere vaardigheden beschikt om te overleven in de barre omstandigheden. Zijn superioriteitsgevoel wordt vervangen door respect, en er ontstaat een warme vriendschap. Dat alles met een zoete saus van veel te vette strijkers; componist Mychael Danna vliegt stevig uit de bocht en doet de film bijna ook crashen. Lijkt heel vreselijk allemaal. Maar toch.

Het heeft ook wel weer wat. Dat landschap, en de acteurs, Barry Pepper en Annabella Piugattuk, zijn zo innemend dat je toch wel meeleeft richting het onafwendbare happy end, dat dan wel weer een afknapper is. Die Annabella komt trouwens uit Igloolik, het zeer noordelijk gelegen filmplaatsje waar Atanarjuat vandaan kwam. Deze jonge actrice staat garant voor een authentiek sausje in deze film die vooral aanbevolen is voor mensen die Atanarjuat toch wat al te puur (dus vreemd of saai) vinden. Want tegendraads, dat kun je The Snow Walker onmogelijk noemen. Het is meer een film om je kritiekloos lekker in onder te dompelen, meegesleept door de dramatiek en de mooie plaatjes.

De DVD is voorzien van bonusmateriaal in de vorm van een 50 minuten lange televisiedocumentaire over het maken van de film, totaal met gaten voor de commerciele boodschappen, en een kort interview met debuterend actrice Piugattuk, afkomstig van Canal+ Nederland. Beide extra’s zijn redelijk standaard.

Canada, 2003
Speelduur: 103 minuten
Regie en scenario: Charles Martin Smith