REVIEWLuxman

Luxman DVA-250 (vM)

Rene Smit | 12 januari 2006 | Luxman

Na eerdere ervaringen met Philips en Marantz DVD-spelers, in standaard en door AudioMart gemodificeerde uitvoering, ga ik deze keer aan de slag met een speler van het merk Luxman. Kersverse importeur Audio Benelux voorzag mij van twee splinternieuwe exemplaren, waarvan er één gemodificeerd is door AudioMart en de andere gewoon standaard.

Voor beide geldt dat ze, voor ze aan de dealer uitgeleverd worden, eerst op een juiste werking gecheckt zijn door AudioMart. Daardoor komt een dealer of consument nooit voor verassingen te staan. Niet alle importeurs doen dit en eventuele problemen komen vaak pas aan het licht bij de dealer of, erger nog, bij de klant. Elk exemplaar krijgt een ingevulde checklist en bij de gemodificeerde uitvoering is tevens een certificaat ingesloten. Een prima service die de consument extra vertrouwen geeft. Aan de buitenzijde is het enige verschil tussen beide spelers het vM logo op het front van de speler, inwendig is er meer aan de hand.

Luxman DVA-250

Het front van de Luxman DVA-250 ziet er strak uit met als extra, ten opzichte van veel andere DVD-spelers, navigatietoetsen om DVD menu’s te kunnen gebruiken los van de meegeleverde afstandsbediening. In het midden zit de lade met daaronder het blauwverlichte display. De display is te dimmen, zelfs volledig uit te schakelen. Rechts zit een beperkt aantal toetsen waaronder open/close, play en voor- en achteruit skippen. In de zilvergrijze uitvoering heeft de speler met zijn metalen front een voorname uitstraling. De kast zelf is wat dun en de speler is met een gewicht van 4,5 kilo ook geen zwaargewicht. Een blik onder de kap laat een loopwerk van onbekende herkomst zien en een hoofdprintplaat met veel SMD componenten, iets dat borg staat voor een jarenlange probleemloze werking. De aanwezige IC’s zijn netjes met condensatoren gebufferd. De vM modificatie behelst in grote lijnen hetzelfde als eerder in andere spelers gedaan is. Er wordt uitsluitend op componentenniveau gewerkt waardoor de kosten relatief laag gehouden kunnen worden. Niet alleen het audiogedeelte wordt aangepast, ook het videogedeelte gaat onder de loep en is waar nodig gemodificeerd. Aan de achterzijde treffen we een (gebruikelijk voor dit soort multispelers) veelheid aansluitingen. Voor beeldweergave is er een scartaansluiting, componentaansluiting en een S-video aansluiting beschikbaar.

Luxman DVA-250

Gezien het prijsniveau is het wat teleurstellend dat er niet voorzien is in een HDMI of DVI aansluiting voor het koppelen aan LCD of Plasma schermen. Verder vinden we een optische en een coaxiale digitale aansluiting voor het verbinden van de speler met een surround receiver en/of externe DAC. De optische aansluiting is voorzien van een soort scharnierend klepje wat de uitgang, wanneer deze niet gebruikt wordt, afsluit tegen stof. Een handige vinding, losse kapjes hebben namelijk de neiging snel zoek te raken. Bij het verwijderen van de aangesloten optische kabel moest ik wel erg veel kracht zetten om de kabel los te krijgen. Om te kunnen genieten van meerkanaal SACD weergave is er voorzien in een set van 6 analoge aansluitingen. Uiteraard wordt de speler geleverd met een afstandsbediening. Die is van goede, zware kwaliteit en dient tevens als systeemafstandsbediening voor Luxman surround receivers. Consequentie is dat er een veelheid aan knopjes op zit waarvan een aantal een dubbele functie heeft. Gedurende de gehele recensieperiode is het mij niet gelukt de afstandsbediening zonder zoeken te bedienen, zeker niet in een ietwat verduisterde ruimte tijdens het bekijken van een DVD. De speler is niet voorzien van een afneembaar netsnoer, ongebruikelijk in deze prijsklasse, evenmin van randaarde. In de duidelijke handleiding is niets te vinden over de gebruikte techniek in deze speler en ook Internet zwijgt in alle talen wanneer DVA-250 als zoeksleutel wordt ingetikt.

Aansluiten

Om de speler te kunnen beoordelen werden aansluitingen gemaakt met de Matchline 100Hz televisie, de vM MA240 versterker en de Marantz SR4300 surround receiver. Naar de televisie gaat een Ixos scartkabel van goede kwaliteit, die een op de speler ingesteld RGB signaal transporteert. Voor weergave van CD en SACD wordt een stereoset Sharkwire SSC-L03 interlinks gebruikt en digitale DVD signalen gaan met een optische kabel naar de Marantz receiver. Om invloeden van buitenaf volledig uit te sluiten werd de speler in het Alphason rek geplaatst op Master Base dempende plaatjes. Speakers waren Spendor S3 en PMC DB1+ monitorspeakers, geplaatst op Partington Super Dreadnaught stands. Ter aanvulling van de laagweergave werd een, met Vibrapods van de vloer ontkoppelde, Klipsch KSW10 subwoofer gebruikt. Via het menu worden de juiste instellingen gedaan. De menustructuren zijn duidelijk en makkelijk in gebruik zodat de speler in no time aan de praat is. Aangezien beide spelers splinternieuw uit de doos komen geef ik ze beide een aantal dagen om op repeat in te spelen. Eerst ga ik luisteren en kijken naar de standaard speler om vervolgens te switchen naar het gemodificeerde exemplaar.