REVIEW

Alban Berg - Wozzeck

Ferd Op de Coul | 24 mei 2006

Alban Bergs muzikaal drama “Wozzeck” naar het gelijknamige toneelstuk van Georg Büchner behoort tot de meest aangrijpende opera’s van de vorige eeuw. Hartverscheurend is de tragiek van de soldaat Wozzeck, die door het leven en de maatschappij is uitgekotst en in armoe, ontreddering en vereenzaming zich vastklampt in een relatie met de hoer Marie, die een zoontje heeft dat niet het zijne is.

Behalve Marie zijn een totaal verknipte kapitein en een nog meer verknipte arts zijn voornaamste tegenspelers van Wozzeck in deze opera die uit drie akten, verdeeld in vijftien korte taferelen bestaat, met orkest- tussenspelen en die dramatisch en vokaal de allerhoogste eisen stelt aan de uitvoerenden.

Vooral muzikaal, want “Wozzeck” is dodecafonisch getoonzet, dus voorzien van muziek volgens het twaalftoons-systeem waarin elke toon een eigen autonome betekenis heeft en niet geordend is in een toonsoort, bv. b kleine of G grote terts.

Dit maakt de zingbaarheid voor de solisten enorm moeilijk, te meer daar de orkestpartijen eveneens radicaal zelfstandig zijn en absoluut geen “begeleidende” of harmonisch bij de zangsoli passende functie vervullen.

Opmerkelijk bij Berg is echter dat hij desondanks een authentiek en wel degelijk zingbaar, expressionistisch meesterwerk heeft geschapen dat in deze magistrale produktie uit 1996 van de Frankfurter Opera zowel muzikaal als dramatisch doordringt tot de kern en de onontkoombaarheid van het noodlot, de moord waarmee de jaloerse Wozzeck Marie aan haar einde helpt en zichzelf verdrinkt.

Indrukwekkende solisten als Dale Duesling in de titelrol, Dieter Bundschuh als de “Hauptmann” Kristine Ciesinski als Marie en Frode Olsen als dokter en uitstekende nevenrollen maken deze productie met het excellente Frankfurter Museumorchester onder Sylvain Cambreling spannend en enerverend. Voeg daarbij de suggestieve, sobere enscenering en de regie van Peter Mussbach die geen realistisch, maar overwegende symbolistische mise- en scène nastreefde, waardoor de suggestieve werking van het drama extra relief kreeg. Waarom het jongetje en de andere kinderen in de opera voorzien waren van maskers is mij helaas niet duidelijk geworden.

De stereofoniek van deze productie is uitstekend en de beeldkwaliteit laat evenmin te wensen over.


Aanvullende informatie:
“Wozzeck”, opera van Alban Berg naar Georg Büchner.
Solistenkoor van de Frankfurter Opera en Frankfurter Museumorchester olv Sylvain Cambreling.
Regie en enscenering: Peter Mussbach.
ArtHaus-dvd.
Subtit: D,Fr. Eng.Sp.
PCM Stereo.
Duur: 103 min.


EDITORS' CHOICE