Walking on the Wild Side (Lai xiao zi)

Jan Luijsterburg | 01 maart 2007

Van de vele films die jaarlijks op het Filmfestival Rotterdam te zien zijn gaat steevast een groot gedeelte over losgeslagen, lanterfanterende jongeren. Vaak is het weinig verheffend en ronduit saai om getuige te zijn van de verveling en algehele ledigheid die jonge filmmakers blijkbaar, niet zelden op basis van eigen ervaringen, inspireert om een speelfilm te maken. Het debuut van Han Jie is binnen deze thematiek een uitzondering, en won dan ook vorig jaar een Tiger Award op het festival.

Walking on the Wild Side (Lai xiao zi)Onderdeel van die prijs is een release in de filmhuizen, vertoning op televisie en de verspreiding van deze DVD. Een bijzondere eer voor een met microscopisch budget gemaakte film als Walking on the Wild Side.

De film speelt zich af in een bijzonder grauwe omgeving, in het noordwesten van China. De opkomende markteconomie zorgde daar in de jaren 90 voor een tamelijk wilde vorm van mijnbouw, waarbij het met de veiligheid niet zo nauw genomen werd.

De wetteloosheid had duidelijk ook zijn invloed op de jongere generatie. De manier waarop die een eigen microkosmos vormt, waarin drank, seks en macht centraal staan, lijkt universeel. De illusie te kunnen ontkomen aan de misère van de oudere generatie moet uiteindelijk wreed om zeep. Volwassen worden, heet dat.

Het is niet echt een vriendelijke wereld daar. Seks heeft meer met verkrachting dan met liefde te maken, schooljongens lopen gewapend rond en dieren worden al helemaal beestachtig behandeld. Drie wat oudere jongens vormen een soort van bende. Een afrekening binnen de schoolmuren loopt uit de hand. Ze lijken een jongen doodgeslagen te hebben met metalen buizen, en besluiten het hazenpad te nemen met een gestolen auto. De reis heeft een uiteindelijk een dramatisch verloop, met desastreuze uitwerking voor de vriendschap.

De eenvoudige middelen waarmee de film gemaakt is versterken het realisme. De met een dynamisch gehanteerde DV-camera geschoten beelden hebben de typerende helderheid die niets mooier maakt dan het is. De muziek is daarbij wat glad, maar dat is bij Chinese films eerder regel dan uitzondering. De talrijk schrille, irritante omgevingsgeluiden van huilende baby’s en autoalarmen geven beter de stemming weer.

De thematiek trok me in eerste instantie niet omdat dit verhaal al zo eindeloos vaak verteld is, maar uiteindelijk was het kijken naar Walking on the Wild Side bepaald geen straf. Han Jie vertelt zijn verhaal beheerst maar vlot, en weet de tragedie achter deze bepaald niet sympathieke jongens overtuigend voelbaar te maken.

Lichtelijk onbegrijpelijk is het dat het fraaie digitale filmmateriaal niet optimaal op DVD gezet is. Anders dan in de specificaties vermeld is de film namelijk niet anamorf gemasterd. Het de beeldverhouding is dus 4:3, met een zwarte rand boven en onder. Aangepast naar 16:9 vallen dan de ondertitels grotendeels buiten beeld, wat bij een Chinese film vrij vervelend is. Dit betekent dus in de praktijk kijken naar een postzegelbeeld met een brede zwarte rand rondom, en dat in een tijd dat zelfs de Nederlandse omroepen beginnen te ontdekken dat de meeste mensen een breedbeeldtoestel in huis hebben. Echt zonde.

Speelduur: 89 minuten
Regie: Han Ji
China/Frankrijk, 2006