Gare du Nord, Sex ‘N’Jazz

Jan de Jeu | 21 juni 2007

In de auto luister ik slechts zelden naar muziek. Wanneer ik dat al doe dan staat de radio afgestemd op Arrow Jazz, een relaxed klinkend station waar ik niet alleen grootheden als Miles Davis, Horace Silver of John Coltrane tegenkom, maar ook meer eigentijdse muziek met daarin niet zelden samples waarin ik oude jazz, blues of soul herken.

Gare du Nord, Sex ‘N’JazzEen producers duo dat ik vaak hoor is Gare Du Nord. Achter deze naam van een station in Parijs – een verwijzing naar het vergelijkbare collectief St. Germain – verschuilen zich producers Doc (Ferdi Lancee) en Inca (de Belgische saxofonist Barend Fransen).

Toen hen in 2001 gevraagd werd om de soundtrack te componeren voor de Belgische lifestyle beurs Excellence konden zij nog niet bevroeden dat hun creatie zo’n hoge vlucht zou nemen. Voor (in search of) Excellounge heeft het duo inmiddels een gouden plaat mogen ontvangen en ook de opvolgers Kind of Cool uit 2003 en Club Gare du Nord uit 2005 waren een groot succes.

Met Sex ‘N’ Jazz – het eerste van een love trilogie - is nu dan het vierde album beschikbaar gekomen met daarop o.a. ‘You’re my medicin’. Daarin zijn samples van Marvin Gaye’s ‘Sexual Healing’ opgenomen. Hoewel sterk afwijkend in stijl en tempo zijn elementen van deze klassieker naadloos geïntegreerd in de urban jazz pop zoals Gare du Nord die presenteert. Knap werk van de voor de samples verantwoordelijke Arthur Antoine.

In het openingsnummer ‘Marvin & Miles’, dat eveneens al de nodige draaiuren op de radio gemaakt heeft, is de heldere stem van de vaste, van oorsprong Italiaanse vocaliste, Dorona Alberti te horen. In ‘Ride on’ kunnen de stem en het hammond spel van de Britse singer-songwriter Paul Carrack herkend worden. Trompettist Erik Truffaz – op ‘Hey, mr. Glider’ - is slechts één van de musici die hun medewerking verlenen.

De titel van de CD komt terug in ‘Somethin’ In My Mouth’(sex ‘n’ jazz 1) en in ‘Lobster For Love’(sex ‘n’ jazz 2) met teksten die sterk tot de verbeelding spreken; “Tell me baby what do you want me to do. I’ve got something in my mouth that belongs to you”. Een album dat geknipt is voor een zinderend hete zomer en dat – gehuld in een door Marlies Dekkers aantrekkelijk vormgegeven jasje - ongetwijfeld in staat zal zijn om wederom de harten te stelen van veel liefhebbers van het genre.

Format CD 900.0051.020
Label PIAS