REVIEW

Copland - Appalachian Spring/Billy The Kid

Jan de Jeu | 08 mei 2008

Ook al heeft hij in de laatste dertig jaar van zijn lange leven dan vrijwel niets meer geschreven, Aaron Copland is onmiskenbaar Amerika’s meest bekende componist. Speakers Corner heeft nu twee van zijn meest op mijn oren aansluitende werken uitgebracht die eerder te vinden waren op Mercury Records SR90246.

Copland - Appalachian Spring/Billy The KidLiefhebbers weten dat Mercury bekend staat om zijn uitstekende geluidskwaliteit maar zelfs binnen dat kader is de kwaliteit van deze opname op 35 mm magnetic film van een uitzonderlijke klasse. De twee balletten - ‘Appalachian Spring’ en ‘Billy The Kid’ – worden als het ware in cinemascope neergezet.
Het ontluiken van de lente kent een uiterst subtiel begin waarin ik me als het ware gekoesterd voel door het eerste voorzichtig warme voorjaarszonnetje. Tot de violen invallen en ik geconfronteerd wordt met de uitbundige kleurenpracht en ongebreidelde groeikracht die dit jaargetijde kenmerkt. De dynamische wijze van spelen waartoe Antal Dorati het London Symphony op weet te jagen is soms welhaast beangstigend.

De donderende pauken heb ik zelden ‘more lifelike’ gehoord. Indrukwekkend zijn ook de instrumenten bij het uitbeelden van vuurgevechten in ‘Billy The Kid’ een echt Amerikaans spektakelstuk met de allure van een Hollywood productie. Wees overigens voorzichtig met het opdraaien van de volumeknop. Menige installatie zal niet blij zijn met de plotselinge crescendo’s. U bent gewaarschuwd!


EDITORS' CHOICE