Thee Silver Mt. Zion Memorial Orchestra & Tra-La-La Band - 13 Blues For Thirteen Moons

Jan Luijsterburg | 29 april 2008

Ja hoor, ze zijn er nog. Jonge mensen die hun bezorgdheid over de wereld uiten in compromisloze, kwade muziek en getergde vocalen. Neem deze uit Godspeed You! Black Emperor voortgekomen gitaarband met strijkkwartet, opererend vanuit hun roemruchte Hotel2Tango studio in Montreal. Aan anarchistische punk verwante muziek, alleen niet kort en bondig maar juist superlang hypnotiserend doorhamerend.

Thee Silver Mt. Zion Memorial Orchestra & Tra-La-La Band - 13 Blues For Thirteen Moons De CD bevat 16 tracks, waarvan de eerste 12 ongemerkt voorbijtikken tijdens een ongeveer één minuut aangehouden pieptoon, als een soort elektronisch glasorgel. Echt begonnen wordt er dus bij nummertje 13. Een cijfer dat verwijst naar de naam van het album, maar het titelnummer is grappig genoeg pas track 14.

Vier stukken dus van om en nabij een kwartier elk, op de vinylversie elk een plaatkant vullend. Dat is dus niet anders dan bij Godspeed. Groot verschil met die instrumentale band is wel de prominente plaats van zang en teksten. Efrim Menuck drukt met hoge, doordringende stem, de woorden veelal boven zijn macht uitspugend, een zwaar stempel op het album. Het belang van de teksten wordt benadrukt door het feit dat ze voor het eerst ook afgedrukt zijn in een meegeleverd boekje, geschreven in kenmerkend slordige blokletters.

Vaak hebben die vocalen de werking van een mantra, versterkt door de repetitieve muziek. Zoals 1.000.000 Died to Make This Sound, eindeloos herhaald ingepeperd. Dat je niet denkt dat die woede nergens vandaan komt. Subtiel zijn de gehanteerde beelden zelden, maar ja, fijnzinnigheid is niet het kanaal voor woede. De eigenzinnige benadering, waarin spanningsopbouw en experiment hand in hand gaan met maatschappelijke betrokkenheid en de neiging compromisloos diep te graven, past in een lange traditie. Ik denk aan Virgin Prunes, de extreme maatjes van U2 rond 1980, met Gavin Friday. Of het beukwerk van Swans, en vooral ook onze eigen, nog immer actieve The Ex.

Hoogtepunt van het album is voor mij het titelnummer, dat diverse sferen doorloopt aan de hand van een onontkoombaar sterke riff. Black Waters Blowed/Engine Broke Blues bevat de meeste chaos, en slotstuk BlindBlindBlind komt heel vertrouwd het dichtst bij Godspeed, met een traag opgebouwde climax, veel sfeer, maar dus minder verrassing.

Net als op recente in Hotel2Tango opgenomen albums van Vic Chesnutt en Evangelista is het geluid organisch en natuurlijk, sterk afwijkend van de op opgefoktheid van veel opnamen van popmuziek parten speelt. Dit geluid, waarin strijkers geen gladstrijkmiddel zijn maar een volwaardig onderdeel van het noestige bandgeluid, draagt sterk bij aan het ervaren van ‘echtheid’ en urgentie. Bepaald geen tra-la-la.

16 tracks (eigenlijk 4), speelduur 59:10
Label: Constellation www.cstrecords.com CST051
Distributie: de Konkurrent