Heroes – Seizoen 2

Jan Luijsterburg | 20 november 2008
De populaire Amerikaanse televisieserie Heroes is kwaliteitsvoer voor de zapgeneratie. Er wordt over de wereld een groot aantal mensen gevolgd die met elkaar gemeen hebben dat ze een speciale gave hebben. In deze door stripverhalen geïnspireerde serie wordt in hoog tempo geschakeld tussen verschillende verhaallijnen die slechts losjes met elkaar in contact raken.

Heroes – Seizoen 2De hoge schakelfrequentie heeft wel als effect dat de individuele verhaallijnen zich langzaam ontwikkelen. Zo zijn de afleveringen snel en traag tegelijk. Voordeel is dat minder interessante elementen gecompenseerd worden door heftige ontwikkelingen elders op de wereld.

De eerste jaargang van deze door Tim Kring bedachte serie werd zeer populair. Na de climax aan het eind, waarin de verhaallijnen samenkwamen, lijkt jaargang twee een herhaling van het procédé. Vier maanden later zijn de personages weer verspreid over de wereld, er zijn een paar nieuwe lijnen toegevoegd en oude verdwenen. De variatie in sferen is weer groot: van slapstickachtige samoeraitaferelen in Japan anno 1671 tot duistere magie in Zuid Amerika en misselijkmakende cheerleaders op een high school. Entertainment genoeg.

Wie de DVD boxen van seizoen 1 en 2 naast elkaar legt ziet meteen dat de eerste doos veel dikker is. De tweede serie bestaat uit slechts 11 afleveringen van ruim 40 minuten elk. Dat heeft alles te maken met de schrijversstakingen in de Amerikaanse televisie- en filmwereld; er waren oorspronkelijk 24 gepland. Het leverde veel kritiek op van fans, maar uiteindelijk valt het resultaat niet tegen.

De DVD uitgave is weer erg verzorgd. Verpakt in een mooie box met striptekeningen, alle afleveringen voorzien van een commentaarkanaal voor de echte die-hards, en een extra schijfje met bonusmateriaal. Daarop is onder andere een impressie te vinden van een alternatief einde van de serie, wat een glimp oplevert van hoe het verhaal zonder de stakingen uitgepakt zou kunnen hebben. Ook is er een voorproefje van de weer meer omvangrijke derde jaargang te zien.

Beeld en geluid zijn van bioscoopkwaliteit – waar televisiefilms vroeger altijd wat eenvoudig gehouden werden vanwege de beperkingen van televieschermen is dat tegenwoordig niet meer nodig. Het acteren is echter vaak erg statisch – een fenomeen dat veel Amerikaans televisiewerk voor mij onverteerbaar maakt. Snel overschakelen zorgt ervoor dat je nauwelijks de gelegenheid krijgt je daar aan te storen. Meeleven met de karakters blijft lastig, maar voor liefhebbers van niet al te diepgravende verhalen vol bovennatuurlijke zaken is Heroes smullen.

4DVD
Speelduur: ongeveer 7,5 uur
Geluid: DD / DTS 5.1