Till Brönner - Rio

Jan de Jeu | 26 maart 2009

Samba, bossa nova en jazz. Nee, ik heb het niet over saxofonist Stan Getz. Tientallen jaren later biedt de nieuwe dubbel lp Rio van de Duitse zanger/trompettist Till Brönner alles wat je op grond van de titel mag verwachten, en meer. Dat meer zit hem in de bijdragen van enkele voor de hand liggende - en meer nog van enkele onverwachte - internationale gasten.

Till Brönner - RioProducer Larry Klein kon vijf dagen lang beschikken over zangeressen als Annie Lennox, Aimee Mann, Melody Gardot, Luciana Souza en de dame die met haar stem mijn hart veroverd heeft; Vanessa da Mata. Maar ook over de zangers Kurt Elling, Milton Nascimento en Sergio Mendes.

Eigenlijk moet ik aan het laatste rijtje ook Till Brönner nog toevoegen want ook op dit album beperkt hij zich niet tot blazen alleen. Iets wat hij in mijn oren beter wel had kunnen doen maar dit terzijde. Niet omdat zijn stem niet zou harmonieren met het zomers zwoele, lome karakter van de muziek maar omdat zijn spel in mijn oren een klasse beter is dan zijn zangstem.

Het enige echte verwijt dat Brönner gemaakt kan worden is dat het allemaal wel erg voorspelbaar klinkt. Tegelijkertijd is dat nu juist de kracht van het album. De zo bekende en geliefde sound die je als liefhebber van dit genre verwacht. Opgenomen in een bijzonder mooie klankkwaliteit, zal ik het album ook in de nabije toekomst regelmatig blijven draaien. Al was het maar omdat met behulp van die Braziliaanse warmte de donkere wintermaanden zoveel aangenamer te overbruggen zijn.