Cyminology – As Ney

Jan Luijsterburg | 26 maart 2009

Wereldmuziek meets jazz. De culturele achtergronden van de leden van het Berlijnse kwartet rond zangeres Cymin Samawatie zijn divers, en dat is te horen. Haar eigen ouders komen uit Iran en ze heeft zich verdiept in haar culturele herkomst. De teksten in het Farsi zijn deels van eigen hand, maar ook bestaande poezie uit de dertiende en veertiende eeuw werd gezet op welluidende muziek die in alle opzichten het stempel ‘typisch ECM’ verdient.

Cyminology – As NeyDeze vierde CD van Cymonology is de eerste voor het jubilerende kwaliteitslabel, opgenomen in de Rainbow studio in Oslo onder productionele leiding van baas Manfred Eicher zelf. De in Frankrijk geboren pianist Benedikt Jahnel, tevens leider van een eigen trio, brengt met zijn mooie klanken een warme sfeer, samen met bassist Ralf Schwarz en de uit India afkomstige drummer Ketan Bhatti.

Het exotische karakter van de muziek komt voort uit de taal, waarin de woorden een eigen ritmiek hebben, die doorwerkt in de melodieen. Samawati, die de meeste stukken zelf componeerde, zingt onopgesmukt, met opvallend weinig vibrato, wat de muziek behoedt voor een al te esoterische zweverigheid. Een buitengewoon veelzijdig kunstenares, valt te concluderen na het bekijken van het CD boekje met fraaie in Iran gemaakte foto’s.

Cyminology – As Ney

As Ney is een natuurlijk weer schitterend opgenomen CD met kamermuziekachtige jazz, soms uitgecomponeerd, soms geïmproviseerd, waarbij vocale en instrumentale passages elkaar afwisselen en de instrumenten zich fraai om de zanglijnen krullen. Soms een glimpje bossanova, meer klassieke en moderne jazzelementen, tot minimal music aan toe; aan variatie geen gebrek. Interessant en aangenaam tegelijk.

8 tracks, speelduur: 58:20
Label: ECM
Distributie: Challenge