Cambridge Audio ‘One’ - “One for all, all for one?”

Gastauteur | 23 juli 2009 | Cambridge Audio

Dit artikel van Theo Wubbolts verscheen eerder in de juli 2009 editie van HVT.

Bij de naam ‘One’ dacht ik onmiddellijk aan de term die de drie musketiers, in de gelijknamige film uit 1993, op gezette tijden bezigden: zie aanhef. En staan de drie musketiers symbolisch voor de drie functies van deze ‘One’: versterker, radio en CD-speler, de vierde functie iPod-station van de ‘One’ staat dan voor d’Artagnan.

De tweede gedachte die direct bij me opkwam was dat dit apparaat wellicht hét toestel zou kunnen zijn voor de jonge instapper in de muziek-HiFi-hobby. Waarom? Wel, je kunt er eigenlijk alles op afspelen wat je maar wil, niet implicerend dat alleen instappers zoveel wensen zouden koesteren… en dat tegen een zeer vriendelijke prijs. Zo aan het begin van deze test loop ik graag de mogelijkheden even langs, zeker ook om je lekker te maken.

Cambridge Audio

Naast FM heeft de ‘One’ ontvangstmogelijkheid voor DAB (of het nu wel of niet van de grond komt, ik weet het niet, maar voorlopig luister ik veel naar DAB in mijn werkkamer op de losse DAB-ontvanger van Argon), speelt hij CD’s af, in PCM (‘gewoon’ audio) of CD-R(W)’s met mp3- of wma-bestanden. Daarnaast zit er op het front een ‘slot’ voor een SD-geheugenkaart waarop dezelfde type bestanden kunnen staan en worden deze ook weergegeven als je daar de USB-ingang, eveneens op het front, voor gebruikt.

Als je niet tot voornoemde doelgroep behoort, maar wel beschikt over ‘moderne’ media of daar binnenkort ook aan gaat ‘geloven’ – uiteindelijk luister ook ik tijdens mijn werk naar internetradio en de iPod – dan is deze ‘One’ een ideaal apparaat. Toegegeven, het zal niet mijn QUAD-set vervangen, maar je kunt dan heel goed aan plaatsing in een tweede ruimte denken. Een bijkomend aspect is dat de versterker met 2x 30 watt, voldoende ruim in zijn jasje zit om een mooie set B&W’s (uit de 600-serie), CambridgeAudio (bijvoorbeeld de S30), KEF’s (uit de iQ-serie), Tannoy’s (uit de Revolution-serie) of welk ander kwalitatief goed luidsprekermerk aan te sturen.