Dave Douglas & Brass Ecstasy - Spirit Moves

Jan de Jeu | 27 augustus 2009

In mijn beleving is Dave Douglas nog steeds de meest veelzijdige jazztrompettist van dit moment. Jaren geleden trok hij mijn aandacht met door Klezmer geïnspireerde muziek, gespeeld door zijn kwintet met daarin voor de jazz minder gebruikelijke instrumenten als viool en accordeon. Dat eigen kwintet heeft hij inmiddels alweer acht jaar en daarnaast speelt hij met zijn Keystone Group al ongeveer vier jaar muziek waarin elektronica meer aan bod komt.

Hij blijft de grenzen van de jazz verkennen en verleggen waarbij hij in het kielzog ligt van Lester Bowie die met zijn Brass Fantasy jazz samenvoegde met R&B, pop, country en klassiek. Douglas’ nieuwe groep Brass Ecstasy sluit in zijn repertoire duidelijk aan bij die vermenging van muziekstijlen. De groep is opgericht in 2005 tijdens het Festival of New Trumpet Music  waar de ideologie van de overleden trompet spelende bandleider Bowie centraal stond.

Geheel in lijn met dat gedachtegoed opent Douglas deze cd met een pop compositie van Rufus Wainwright, This Love Affair, waar hij een New Orleans sausje overheen giet. Ook zijn bewerking van Otis Redding’s Mister Pittiful geeft me de illusie dat ik me in de straten van New Orleans bevindt. De disc eindigt met Hank Williams’ ballad I’m So Lonesome I Could Cry waarin huiveringwekkend mooie trombone solo’s van Luis Bonilla de rillingen over mijn rug laten lopen. De overige melodieen op deze cd zijn geschreven door Douglas en stuk voor stuk laten ze het prachtige brass geluid naar voren komen. Naast Dave Douglas op trompet en de hiervoor genoemde Luis Bonella op trombone zijn Vincent Chancey op Franse hoorn, Marcus Rojas op tuba en Nasheet Waits op drums te horen. Slechts koper en drums; geen bas, geen piano, geen saxofoon. U zult ze ook niet missen.  De postbop compositie Bowie, de ballad Rava en het speelse Fats worden opgedragen aan drie beroemde trompettisten; (uiteraard) Lester Bowie, de Italiaan Enrico Rava en de bebop speler Fats Navarro. Opmerkelijk genoeg is het in mijn oren met name de tuba die de aandacht trekt door de wijze waarop hij inspeelt op de lijnen van de trombone en meer nog de trompet. Zonder drummer Nasheet Waits op enigerlei wijze tekort te willen doen is het toch vooral de schitterende tonale rijkdom van de vier blaasinstrumenten die er op deze cd uitspringt. Prachtige muziek voor liefhebbers zoals ik die de klank van met lucht doorblazen gebogen koperen buizen op waarde weten te schatten.

Format: CD
Label: Greenleafmusic
Speelduur: 53.12