Linda Ronstadt – Hasten Down The Wind

Eric de Boer | 25 september 2009

Eén van de meest succesvolle vrouwelijke artiesten uit de zeventiger jaren moet toch wel Linda Ronstadt geweest zijn. Het album, dat op een door Mobile Fidelity Sound Lab 180 grams heruitgave op mijn platenspeler ligt, was goed voor veel onderscheidingen en stond model voor de softe pop-rock uit het midden van de zeventiger jaren.

Linda Ronstadt – Hasten Down the WindRonstadt had al eerder veel succes geboekt met haar eerdere albums Prisoner In Disguise uit 1975 en Heart Like A Wheel uit 1974. En hoewel het logisch zou zijn als ze op dezelfde door contrymuziek geïnspireerde muziekstijl verder zou gaan, stapt ze op Hasten Down The Wind af van dat principe, hoewel haar stem zich uitermate voor het country genre leende. Een gewaagde stap, hoewel Linda het vocaal prima aankon, waarvan akte.

Net als de voorgangers stoelt het album voornamelijk op covers en de door songwriter Karla Bonoff geschreven songs. Wat in het geheel niet vervelend te noemen is, want het album luistert heerlijk weg! Er is afwisseling, waardoor het album blijft boeien van begin tot eind. Logisch dus, dat MoFi dit album opnieuw gemasterd heeft en aan hoogwaardig vinyl heeft toevertrouwd. De titelsong van Warren Zevon is memorabel en kent een soultint. Een rock ’n roll uitstapje naar Buddy Holly’s That‘ll Be The Day swingt en gaat Linda met gemak af. Willie Nelson’s Crazy is ook zo’n hoogtepunt, mede door het rustige arrangement van de muzikanten om Linda heen. Verder kent het album nog bekende songs als The Tattler (Ry Cooder) en een leuke korte a capella versie van Rivers Of Babylon van The Melodians. Pas twee jaar - in 1978- na het verschijnen van Hasten Down The Wind zou Boney M. dit nummer tot grote bekendheid brengen.

De mastering door Rob LoVerde van MoFi is prima gelukt en het album kent een prima dynamiek. Muzikaal gezien is deze derde platina behalende plaat van Linda Ronstadt toegankelijker dan haar twee eerdere successen en verdient het album dan ook een grote aanbeveling voor liefhebbers van vrouwelijke vocalen of softe pop-rock. Hasten Down The Wind is ook te verkrijgen op 24 kt. Gold CD.

Label: Mobile Fidelity Sound Lab
Speelduur: 42:00 minuten