Ander

Jan Luijsterburg | 05 november 2009

Ander is een vrijgezelle man die met zijn moeder en een jongere zus op het platteland in het idyllische Baskenland woont. Hij werkt in de fietsenfabriek en houdt daarnaast het boerderijtje draaiend. Zus heeft het volgens moeder beter bekeken: zij gaat binnenkort trouwen. Wordt voor Ander ook hoog tijd. Als hij zijn been breekt komt José, een timide gastarbeider uit Peru, helpen.

AnderDe twee draaien omzichtig om elkaar heen, maar zeker met de aanbeveling “één van de mooiste homo liefdesfilms van deze tijd” op de cover, is het niet echt een verrassing als na een uur (het is een zeer trage film) de lust plotseling toeslaat bij Anders en José. Hij schrikt er zelf zeer van. Vervolgens duurt het nòg een uur eer Ander zover is dat hij zijn geaardheid een beetje begint te accepteren.

Twee problematische liefdesverhalen flankeren de ontwikkeling van Ander. Moeder blijkt al zeer lang een geheime minnaar te hebben, die zich pas na haar dood als zodanig bekent, en de dorpshoer Reme, ook afkomstig uit Peru, wacht al jaren op haar man die de benen nam zodra hij hoorde dat zij zwanger was. Reme is duidelijk de meest wijze tussen de nogal primitieve karakters. Zij is het dan ook die Ander uiteindelijk tot verzoening met zichzelf brengt.

Ander wordt op de cover vergeleken met Brokeback Mountain, maar blijkt hoewel thematisch verwant uiteindelijk een film van een totaal ander kaliber. Het is een erg eenvoudige, onhandig gemaakte film waar veel op aan te merken valt. Dat de statische cameravoering na de vrijage die Ander’s wereld op zijn kop zet plots overgaat in wiebelig handheld is een opzichtige truc die in zijn kunstmatigheid haaks staat op de naturalistische aard van de vertelling. De mogelijkheden van het medium worden totaal niet benut, alles wordt omstandig en stuntelig in woorden uitgekauwd als in een slechte soap. Het spel van de meeste acteurs overstijgt dat niveau ook niet.

Ander

Ook in technisch opzicht is deze DVD geen hoogvlieger. Het geluid is metalig, er zijn tal van storende beeldbeschadigingen en de film is, anders dan op de cover vermeld, niet anamorf gemasterd. Gelukkig staan de ondertitels wel binnen het gebruikte frame, zodat de film wel in breedbeeld bekeken kan worden, maar het gaat zeer ten koste van de scherpte.

Spanje, 2009
Speelduur: 123 minuten
Regie: Roberto Castón