Trijntje Oosterhuis – Never Can Say Goodbye

Eric de Boer | 23 december 2009

Aangedaan door het overlijden van de King of Pop eerder dit jaar, heeft Trijntje Oosterhuis besloten om haar favoriete Michael Jackson songs op te nemen in haar eigen studio, samen met een gitarist en enkele gastmuzikanten.

Trijntje Oosterhuis – Never Can Say Goodbye Hoewel het gegeven ‘andermans veren’ niet vreemd is voor Trijntje Oosterhuis (denk maar aan de onlangs uitgebrachte dvd met Burt Bacharach tracks, die ze onlangs opnam met het Metropole Orkest) is Never Can Say Goodbye in het geheel niet bedoeld als een tribute aan Michael Jackson. Trijntje heeft naar eigen zeggen altijd veel te zijn geïnspireerd door de artiest en twaalf jaar geleden stond ze nog in het voorprogramma van Michael.

Voor de songs heeft Trijntje gekozen voor een kleine, intieme manier van opnemen, samen met gitaarspeler Leonardo Amuedo, die overigens zeer overtuigend op deze cd overkomt. Veel van Jacksons nummers (al dan niet vanuit de Jackson Five periode) lenen zich prima voor de rustige intieme setting. Zo is er het erg mooie Music & Me, Human Nature of natuurlijk Gone Too Soon. Tracks die zich minder lenen voor deze combo worden aangesterkt met saxofoongeluiden van niemand minder dan Candy Dulfer en Keith John op (voornamelijk) backing vocals. Helaas lenen zich enkele tracks zich minder voor deze manier van musiceren, zo mis ik echt het drumwerk op de medley Don’t Stop ‘Till You Get Enough/ Working Day & Night/ Wanna Be Starting Something, dat het enkel moet doen met handclaps. Ook Rock With You lijdt aan dit fenomeen, hoewel het gitaarspel van Leonardo veel goed kan maken. Helemaal de moeite waard is de verborgen track aan het einde van het album. Smile komt uit een oude Charlie Chaplin film en werd door Jermaine Jackson vertolkt tijdens de Michael Jackson Memorial.

Never Can Say Goodbye geeft blijk van de smaak en zangkunsten van Trijntje Oosterhuis, die het zich naar mijn mening wel eens zou kunnen veroorloven om zelf in de pen te klimmen en haar eigen songs te gaan schrijven. Het album moet in ieder geval niet worden gezien worden als een gewoon coveralbum. De arrangementen van Trijntje zijn prima in orde en gaan niet vervelen. Daar komt de wel heel erg fijne productie nog eens bij, de cd klinkt heel erg dynamisch en zal ongetwijfeld ook bij de vele hifishows voorbij gaan komen. Als Trijntje nu eens zelf met iets zou komen in deze stijl, gaat wat mij betreft mijn waardering nog een sterretje omhoog!

Label: Blue Note Records
Speelduur: 62:14 minuten