Musorgsky - Pictures At An Exhibition

Jan Luijsterburg | 23 december 2009

Het pianowerk Schilderijen Van Een Tentoonstelling, geïnspireerd door een bezoek dat Modest Moessorgski op 23 juni 1874 bracht aan een expositie van schilderijen van Viktor Hartmann, is door velen bewerkt. Verreweg het beroemdst is de versie van Maurice Ravel uit 1922, die in 2008 weer een aantal malen bij het RCO op de lessenaar stond.

Musorgsky - Pictures At An ExhibitionDe melodieen van de Promenade, de gnoom, de tuilerien, kuikentjes in de dop en de poort van Kiev, ze staan in het collectieve geheugen van bijna iedere muziekliefhebber geetst door versies voor onder (veel) meer fanfareorkest, carillon, jazzorkest, popband (Emerson, Lake and Palmer) en synthesizer (Tomita). Er zijn 86 versies geteld, zo meldt het CD boekje. De vrije geest die nodig is om bijvoorbeeld een versie voor traditionele Chinese instrumenten te maken had Ravel zeker ook. Zijn hand is nadrukkelijk aanwezig, zodat het werk tegelijk Russisch als Frans klinkt. De rigoureuze remix zoals populair in de moderne popmuziek is niet van gisteren.

Mariss Jansons en het Concertgebouworkest vinden in hun uitvoering een mooie balans tussen de Russische pathos en de Franse elegante lichtheid. Het stuk biedt orkesten een ideale gelegenheid wat voor fraais ze in huis hebben, en dat is voor een orkest als dit dus scoren geblazen. Strijkers, blazers, inclusief een grote rol voor de in symfonisch verband ongebruikelijke saxofoon, alles is schitterend.

Over het algemeen wordt dit stuk op plaat of CD gekoppeld aan een of meer andere werken. Soms de oerversie op piano, vaak andere stukken van Ravel als de Bolero of La valse. Het RCO koos voor een korte SACD met alleen dit werk. Dat is eigenlijk de ideale presentatievorm, en met een aangepaste prijs hoeft niemand zich bekocht te voelen.

Speelduur: 33:02
Hybride SACD: 5.0 / 2.0 / stereo CD
Royal Concertgebouw Orchestra