REVIEWNaim Audio

NAIM HDX

Salibury in het Engelse Wiltshire is een bijzondere plaats. Niet alleen door de prachtige cathedraal en de nabijheid van mystieke oorden als Stonehenge en de grote afbeeldingen van witte paarden op de heuvels maar ook als bakermat van Naim Audio Ltd. Naim maakt al jaren sober uitziende hoogwaardige audio apparatuur. De Naim ontwerpen mogen er aan de buitenkant weinig opzienbarend uitzien, aan de binnenkant is dat absoluut niet het geval. En bij de hier besproken Naim HDX gaat dat nog een stapje verder.

NAIM HDX - Front

De HDX is een harddisk speler. Het is dus geen server en het is geen cd speler ook al kan het apparaat beide functies wel uitvoeren. Nee, de HDX blijft een audiofiele harddisk speler. De buitenkant van de 43,2 cm x 8,7 cm x 31,4 cm grote en 10,8 kilo zware speler is zoals alle Naim elektronica van matzwart aluminium. De kast is 5 millimeter dik en is als een envelop om het chassis heengeschoven. Waarom dit zo is uitgevoerd zien we later. De voorkant is uiterst sober op het eerste gezicht. Links de lade van de cd speler met daaronder een USB ingang, rechts een aanraakscherm van ongeveer 10 cm x 6 cm en twee schakelaars, een voor standby en een voor het openen en sluiten van de cd lade. Uiteraard heeft het verlichte Naim logo ook een plekje midden-voor gekregen.

NAIM HDX - Back

Aan de achterkant is veel meer te beleven. Links de IEC ingang met daarboven de hoofdschakelaar en daarnaast een ventilator. Dan volgen een viertal aansluitingen die al meer over de speler gaan verklappen: een muis en een toetsenbord ingang, een seriele interface aansluiting en een VGA beeldscherm uitgang. De volgende aansluitingen zijn vier USB poorten, een S-video en een composiet uitgang en een ethernet aansluiting. Verder naar rechts zitten een coax S/PDIF en een TOS digitale uitgang, een aansluiting voor een externe voeding en een paar RCA audio uitgangen. Geheel in Naim stijl is er ook nog een DIN type uitgang aanwezig. Als laatste zit er aan de achterkant nog een uitgangskeuze schakelaar en een schakelaar om de aarding van de analoge uitgang al dan niet zwevend te laten zijn.

Uit bovenstaande opsomming van de aansluitmogelijkheden blijkt al snel met de muis, toetsenbord en beeldschermaansluiting dat de HDX een computer eise. Is staat tussen haakjes omdat de HDX geen PC in een mooi jasje is maar een e nogmaals e harddisk speler die gebruik maakt van PC technologie. Vandaar de genoemde aansluitingen.

e