Rickie Lee Jones – Pirates

Eric de Boer | 11 maart 2010

Het tweede album van Rickie Lee Jones uit 1981 is sinds kort verkrijgbaar op een audiofiele remastering van MoFi. Lekkere singer- songwriter popmuziek met een voor die tijd eigen gezicht, vertaald naar het zwarte goud in een wel heel erg mooie persing.

Rickie Lee Jones – Pirates Na haar debuutalbum uit 1979, met daarop haar eerste hit Chuck E’s in Love werden de klanken van Rickie Lee Jones wat zoeter. Pirates staat vol met rustige luistermuziek, vaak opgebouwd door muzikale ondersteuning van piano/ keyboards op de voorgrond tredende percussie en fijne basloopjes. De stem van Jones heeft een flink bereik, zo haalt ze af en toe een hoge noot á la Kate Bush, terwijl ze me af en toe doet denken aan de timbres in het vocale bereik van Barbra Streisand.

Voor Pirates werd een heel leger aan bekende muzikanten opgetrommeld, Randy Brecker speelt trompet, Donald Fagen (Steely Dan) blaast ook mee, Steve Lukather (Toto) komt op enkele tracks gitaar spelen en verder zijn namen als Victor Feldman en jazzcomponist en songwriter Ralph Burns vertegenwoordigd. De rustige tracks kennen een voor die tijd (bijna dertig jaar geleden) onwaarschijnlijk mooie simpele opbouw, terwijl Jones tekstueel juist heel erg diep gaat. Hoogtepunten van het album zijn toch wel de titeltrack, We Belong Together, Traces of the Western Slopes (ingeleid door gastzanger en toenmalig partner, vlak na haar breuk met Tom Waits) Sal Bernardi en het korte maar erg mooie The Returns.

Pirates is een speciaal album, met veel muzikale invloeden. Soms poppy, dan weer theatraal, dan weer jazzy of gevoed door R&B. De wel heel erg heldere mastering werd door Mobile Fidelity Sound Lab uitgevoerd vanaf de originele ¼ “ mastertapes. Vrouwelijke singer- songwriter muziek van de bovenste plank en nog steeds up-to-date door de tijdloze setting van de nummers.

Dit album is ook verkrijgbaar op sacd, eveneens van MoFi.

Label: Mobile Fidelity Sound Lab
Speelduur: 39:04 minuten