Minco Eggersman - Hamden

Max Delissen | 03 juli 2010

Minco Eggersman is geen onbekende in de progressieve reli-pop hoek. Hij is frontman van de band at the close of every day (met kleine letters!), en tevens eigenaar van het Volkoren-label. In de lente van 2009 vertrok hij naar het stadje Hamden in de buurt van Chicago, waar hij zijn droomgitaar kocht en in een kerkje zijn derde solo-album opnam.

Na twee maanden aan bed gekluisterd te zijn door ziekte, en depressief van de medicijnen, besloot Eggersman dat het tijd werd om antwoorden te zoeken op een paar fundamentele levensvragen. Zo kwam hij via een naar Amerika verhuisde vriend terecht in het kerkje in Hamden, waar hij in domineespak gestoken begon aan een vijfdaagse muzikale zoektocht naar God. De christelijke ondertoon in zijn muziek is overigens uiterst subtiel, dus wie bang is voor gepreek hoeft zich geen zorgen te maken.

Wat we wel te horen krijgen is een prachtig opgenomen album met 12 zeer persoonlijke songs. Spaarzaam gearrangeerd, met naast gitaar en piano ook ongebruikelijke instrumenten als kerkorgel en Koreaanse harp. De opnames vonden in slechts vijf dagen plaats, de zangpartijen werden vaak zelfs `s nachts opgenomen. Een intensief proces dat het uiterste aan concentratie verlangt van alle muzikanten en technici.

Het album opent huiveringwekkend mooi, met Eggersman op kerkorgel en zang. De melancholieke sfeer van dit nummer blijft op de rest van het album de boventoon voeren, maar somber wordt het nooit. Verre van zelfs. De ondertoon van hoop vormt, net zo subtiel overigens, een prachtig tegenwicht.

De begeleidende bio noemt David Sylvian en het latere werk van Talk Talk als muzikaal ijkpunt. Aangezien ik van beide alle albums van bezit en regelmatig draai kan ik met enig recht van spreken zeggen dat dat niet onterecht is. Vaak worden allerlei grote namen uitsluitend genoemd om de verkoop met valse voorwendselen te stimuleren, maar in dit geval is het vooral de bijna mystieke sfeer die me er bij vlagen inderdaad aan doet denken.

Maar ik zou Minco Eggersman ernstig tekort doen als ik niet uitvoerig de loftrompet zou steken over zijn fraaie composities en prachtig ingehouden spel. En over de geweldige verpakking. Hamden is `in de `gewone` uitvoering` gestoken in een kunstlederen etui met opgestikte foto, en behalve de cd zit er een handgemaakt tekstboekje in waar de titels van de nummers met gouden inkt in zijn gestempeld. Er is ook een gelimiteerde uitvoering van Hamden beschikbaar in een houten kistje, waarin als bonus onder meer een origineel stukje vloerkleed uit de kerk in Hamden is verpakt. Ook zal in de loop van 2010 een vinyl-versie verschijnen.

Hamden heeft me enorm verrast. Ik geef toe dat ik over het algemeen weinig moet hebben van stichtelijke muziek. Meestal laat ik die -  bevooroordeeld als ook ik soms ben -  links liggen. Gelukkig overwon in dit geval mijn nieuwsgierigheid, want Hamden van Minco Eggersman is een bloedmooie plaat.

Meer informatie:
Tijdsduur: 44:41
Label: Volkoren