Jee Kee Pee – Army Of Eves

Eric de Boer | 18 december 2010

Een kruising tussen lounge en dance, met een zangeres die zo in een emo-rockband als frontvrouw zou passen. Al eerder dit jaar kondigde Hi-Fine aan dat er een nieuw project aan zou komen, dat onlangs als langspeler het levenslicht heeft gezien. Niet meer enkel muziek, maar een nieuw concept van een muziekliefhebber.

Niemand minder dan Paul Hattink is de drijfveer geweest achter Jee Kee Pee. Hattink is in muziekminnend Nederland geen vreemde, naast zijn importeurschap van high end audiomerken bezit hij ook een studio en speelt hij diverse instumenten. Eerdere producties van zijn hand waren Hatfield’s End en de Stonehenge-serie. Jee Kee Pee is het samenwerkingsverband tussen Hattink, zangeres Eefke Boelhouders en producent Andy Broeders. Eefke is overigens niet onbekend met de microfoon, ze presenteert een eigen radioprogramma bij Omroep Brabant.

Welnu, de cd Army Of Eves is bijna volledig geschreven door Paul en Eefke. Volgens Hattink heeft hij Eefke volledig vrijgelaten in teksten en de invulling van zijn muziek. Elk nummer kent een intro, refrein en een slot en is dus als het ware ‘hapklaar’ voor de commercie en radiostations. Hoewel de eerste uitgebrachte Franstalige single van het album Bonito weinig met lounge te maken heeft zijn er op de rest van het album wel degelijk invloeden van de rustige luistermuziek hoorbaar. Met af en toe wat uitstapjes naar rock ( de KISS-cover Sure Know Something), soul en jazz maakt Eefke een prima indruk met haar zang, hoewel er toch een beperkt bereik in haar vocalen zit. Het verdere gebruik van samples naast echte muziekinstrumenten is ook vrij uniek.

En het moet gezegd, de zoektocht naar muzikaliteit en klasse is Jee Kee Pee gelukt als het gaat om opnamekwaliteit. Het album kent namelijk een grote dynamiek en klinkt daardoor erg prettig. Het gevaar dat op de loer ligt met een dergelijke muziekstijl en zang is eentonigheid, een tweede album met exact dezelfde opzet zou dus niet aan te raden zijn. En als Eefke tekstueel ook nog gaat groeien zou Jee Kee Pee nog best eens groot kunnen worden! Het eerste album luistert in elk geval prettig weg en biedt zelfs audiofielen dancemuziek!

Label: Hi-Fine Records
Distributie: Rough Trade
Speelduur: 56:21 minuten