Stevie Ray Vaughan And Double Trouble – Couldn’t Stand The Weather (LP)

Eric de Boer | 30 april 2011

Het meest gedraaide en –gevierde album van wijlen Stevie Ray Vaughan moet toch wel Couldn’t Stand The Weather zijn. De gitaarvirtuoos met zijn beroemde Fender Stratocaster geniet nog steeds veel aanzien in –al dan niet audiofiele- kringen. Music On Vinyl brengt het album opnieuw uit op LP, maar dan in de Legacy Edition. Dus met elf extra tracks.

Het album dat ik ter recensie kreeg van Music On Vinyl had ik reeds in mijn bezit op lp, maar dan in de eerdere –veel duurdere- audiofiele versie van Pure Pleasure Records. In tegenstelling tot die plaat (zonder extra tracks) heeft het Haarlemse, doormiddel van hun samenwerking met Sony Music, de handen weten te leggen op de zogeheten Legacy Edition, een mix uit de jaren negentig en een opnieuw uitgevoerde mastering uit het afgelopen kalenderjaar. De tracks van het originele album zijn allen aanwezig, zoals de titelsong, het slepende The Things (That) I Used To Do, de Hendrix cover Voodoo Chile (Slight Return), Cold Shot en het altijd lekkere Tin Pan Alley.

De tweede 180 grams plaat in de hoes herbergt dus de bonustracks die in 1999 al door Sony werden uitgebracht. Niet zomaar vullers, zoals we wel eens vaker zien op reissues. Het nummer Empty Arms van Stevie zelf is hier een leuk voorbeeld van. Maar ook de track Look At Little Sister of het ooit zo mooi door collega Gary Moore live vertolkte The Sky Is Crying. Verder treft de luisteraar nog een Jimi Hendrix track aan op de vierde plaatkant, in de vorm van de fijne track Little Wing, dat Stevie en zijn band wel erg goed spelen. Die extra’s alleen al zijn de aanschaf van dit album op Music On Vinyl waard. De klank ten opzichte van de Pure Pleasure records persing, die net als MoFi onlangs de eerste mastertapes hebben gebruikt is wat minder luchtig en wat grofstoffelijker, wat de muziek overigens geen kwaad doet. Voor de meest verfijnde uitvoering grijp ik terug naar de andere versie, maar voor de extra’s is deze uitgave een aanwinst. Een leuke en zelfs goedkoop te noemen reissue!

Label: Music On Vinyl
Speelduur: 57 minuten