KC And The Sunshine Band – KC And The Sunshine Band (LP)

Eric de Boer | 09 mei 2011

Onder het opnieuw tevoorschijn gehaalde genre ‘Silver Label’ heeft Mobile Fidelity Sound Lab het zichzelf gemakkelijk gemaakt om meerdere titels op de markt te kunnen brengen die niet persé audiofiel van origine hoeven te zijn of meerdere opvolgers zullen krijgen. Het brede scala in het aanbod van hitalbums maakt het in ieder geval mogelijk om af en toe eens een leuke plaat te (her-) ontdekken. Zo’n plaat is in ieder geval de jongste aanwinst op dit label.

Want de nieuwste aanwinst voor het Silver Label van MoFi is de discohit uit 1975 van KC And The Sunshine Band. Zonder titel, maar mét verslavend makende disco- en r&b hits die in de zeventiger jaren al voor vele feestjes ter ondersteuning dienden. Want wie kent tracks als That’s The Way (I Like It), Boogie Shoes of Get Down Tonight niet? Het album loopt over van de in die tijd onder de noemer Miami Sound bekende discomuziek. Simpele basloopjes, strakke ritmes en niet te vergeten een fijne blazersectie om het funky geheel nog verder op te luisteren. Dit tweede album van het veelkoppige muziekgezelschap brak alle verkooprecords in die tijd en is uiteindelijk driemaal platina geworden. KC And The Sunshine Band werd vernoemd naar de naam van de leadzanger Harry "KC" Wayne Casey en de zonnige staat Californië waar de band vandaan komt. In 1985 stopte de band om in 1993 weer onder dezelfde naam samen te komen en verder te spelen. Ze zijn nog steeds te boeken.

Het album KC And The Sunshine Band klinkt op MFSL Silver Label vrij goed en helder, hoewel het nog steeds duidelijk is dat het album direct uit de jaren zeventig stamt. Niet zozeer hoorbaar door de kwaliteit van de persing of opname, die overigens wel iets wollig is, maar des te meer door de voor die tijd kenmerkende basloopjes, ritmes en riffs. Ik ken weinig mensen die na het luisteren van deze muziek nog chagrijnig zouden kunnen zijn. Een guilty pleasure? Daar is niets mis mee. Voor de liefhebber van vrolijke ritmes, toegankelijke pop- en discosongs of plateauzolen is dit album een prima productie op 160 grams vinyl uit de vermaarde RTI Studios. Natuurlijk weer in gelimiteerde oplage verkrijgbaar.

Label: Mobile Fidelity Sound Lab
Speelduur: 28 minuten